- Hem
- Kåren
- Scout / Förälder
- Avdelningar
- Läger
- Logga in / ut
- Sök
- SMED
Välkommen till Sollentuna Södra Scoutkår!
Sollentuna Södra Scoutkår är en av landets största scoutkårer. Vi bedriver scouting och segling genom äventyr och ledarskap för barn, unga och vuxna. Vårat hus Holken ligger i Tegelhagen i södra Sollentuna.
I helgen har kårstyrelsen varit på kick-off på Frustunaby i Gnesta. Vi har lärt känna varandra, pratat om hur vi vill samarbeta under året och njutit av ljuvligt höstväder och god mat och fika.
Kårstyrelsen är indelad i mindre grupper, arbetsutskott, som håller kontakten med olika avdelningar/veckodagar och arbetsgrupper. Arbetsutskotten kommer att hälsa på hos ledarteamen de kommande veckorna för att presentera sig och prata om verksamheten men alla är välkomna att kontakta kårstyrelsen direkt på .
Vill du veta vilka som sitter i kårstyrelsen, så titta här.
Helgen 25-26 september hölls det flera scouttävlingar i Sollentuna när Silverboken/Mickeljakten och BirkaBallt kombinerades till en tävlingshelg. Scouttävlingarna består av olika aktiviteter i form av ett antal kontroller som scouterna genomför.
Under lördagen deltog Äventyrarpatruller från Rotebro Scoutkår, Sollentuna Norra Scoutkår och Sollentuna Södra Scoutkår i tävlingen Silverboken. Sollentuna Södra Scoutkårs Äventyrare deltog i blandade patruller från kårens fyra avdelningar Kon-Tiki, Kaparna, Katastrof och Kängorna. Patrullerna hade döpts till Knut, Kurt, Kaj och Kent.
Det blev patrullen Falken från Rotebro Scoutkår som vann Silverboken före Södras patruller Knut/Kent och Kurt.
På söndagen var det dags för BirkaBallt där drygt 80 patruller från 11 olika kårer deltog. Syftet med BirkaBallt är att vara en mötesplats för scouter. Värdskapet för BirkaBallt roterar mellan de olika kretsarna i distriktet. Patruller från alla Sollentuna Södra Scoutkårs Spårar-, Upptäckar- och Äventyraravdelningar deltog. I tävlingen för Spårare vann Södras patrull från Silverrävarna medan första platsen i tävlingen för Upptäckare gick till Södras patrull från Sjöbusarna. Tävlingen för Äventyrare vanns av Vargarna/Vandrarna från Viksjö Scoutkår.
I år räknades resultaten i BirkaBallt även som resultat för Mickeljakten och de presenterades på Valborgsängen i slutet av dagen. I Mickeljakten (Äventyrare) gick segern till patrullen Kurt/Kent före Rotebros patrull Falken och Södras patrull Kaj. I Kurreskuttet (Upptäckare) kom en patrull från Sjöbusarna på första plats följd av två patruller från Havsörnarna. I Silversvansen kom Silverrävarna på första plats, före två patruller från Sälarna. Priset för bästa kår gick också till Sollentuna Södra.
Handlingarna till Sollentuna Södra Scoutkårs Kårstämma tisdagen den 28 september finns nu tillgängliga.
Du kan också hitta alla dokument i Filarkivet:
Filarkiv > Kårstämmor > 2021
I mappen 2021 finns även en egen mapp med alla handlingar till Distriktsstämma i Birka Scoutdistrikt.
Varmt välkomna till Holken den 28e!
Kårstyrelsen
Hej alla KLURiga!
Verksamheten i Holken är i full gång, och nu har även våra nya Bävrar haft sina första möten! Blåbärskursen lockade glädjande många deltagare, och imorgon blir det Sjögräskurs för alla som vill få en bra grund som sjöscoutledare. I kåren finns även scouter som hunnit segla mycket mer, och nu vill vi passa på att gratulera Sandor van der Sluijs Wollin som vunnit Junior-SM i 2-krona! Grattis, och väl seglat!
Kårstyrelsen har haft styrelsemöte, och bland mycket annat pratat om det här:
Härliga hösthälsningar från Holken!
önskar "Patrull Ugglan" (Kårstyrelsen) genom Mona i Holken
Kårstämma 28 september - motionera mera!
Den 28 september är det dags för Kårstämma i Holken, och vill du skicka in en motion med ditt bästa förbättringsförslag för kåren, så ska den finnas hos senast lördag 18/9.
Och vill du vara med i en arbetsgrupp som Valborgsgruppen, Isbanegruppen, Valberedningen eller Båtkommittén - eller någon annan rolig arbetsgrupp du sneglat på - hör av dig till
Coronarestriktioner
Den 29 september tar myndigheterna bort de flesta pandemirestriktionerna, men det betyder inte att smittan försvinner bums. I samband med det tar vi bort regeln om max två personer per rum inomhus i Holken. Samtidigt vill vi uppmuntra avdelningarna till fortsatt uteverksamhet så långt det bara är möjligt! Det har ju gått riktigt bra det senaste året! Vid de tillfällen då man verkligen behöver vara inomhus kanske man kan ta in en patrull i taget? Styrelsen vet att ni alla tänker ansvarsfullt och gör kloka val för just din avdelning ❤
Ny ordning i garaget
I höst försöker vi underlätta för avdelningarna genom att samla utrustning för "mat-aktiviteter" i garaget, i hyllan mot ytterväggen. Allt är inte helt klart än - men snart hittar ni alla bunkar, skärbrädor, slevar och vispar i lådor i garaget. Nytt är även ett kylskåp i garaget, där varje gren har sin egen hylla - och där det finns ketchup och senap till alla! Tanken är att ni ska slippa leta i kök och porslinsförråd (De sakerna ska INTE användas utomhus), och inte heller behöva fundera på var "allt" ska läggas tillbaka efter ert möte.Diska går det bra att göra i garaget, eller i diskbaljor utomhus (dessa finns också i hyllan!)
Det här innebär även att avdelningar som varit på hajk och hängt vindskydd/ pressar på tork behöver ta bort dem mycket snabbare än tidigare - senast måndag kväll efter hajken - för att det inte ska bli kaos. (Tid som behöver planeras in redan vid hajkplaneringen ?)
Det kommer en ordentlig instruktion till alla avdelningar så snart allt är klart i garaget - men nu är ni lite förvarnade!
Uthyrt i Holken på helgerna
Äntligen får vi börja hyra ut vår Holk till fester och kurser på helgerna, det är ett efterlängtat ekonomiskt tillskott till driften av Holken. MEN - det betyder att fredag kl 17 - söndag kl 16 kan Holken vara full med hyresgäster, och det är inte självklart att vi kan "dundra in" för planering och förberedelser som vi blivit vana det senaste året. I garaget och Ledarrummet på övervåningen har vi alltid "rätt" vara, men självklart gör vi alla vad vi kan för att inte störa våra hyresgäster! Kaffebryggare finns i pentryt på övervåningen.
Vill du ansvara för kårens Seglarskola 2022 - dags att ansöka nu!
Kårens populära seglarskola söker 2-3 ansvariga ledare för sommaren 2022. (Övriga instruktörer kommer vi att söka senare i höst). Vi söker nu dig som har varit ledare för seglarskolan tidigare, gärna är över 18 år och gärna har körkort. (En person av våra SeglarskoleAdmin behöver vara över 18 år). I din ansökan vill vi att du berättar lite om dig själv, din tidigare erfarenhet av kårens seglarskola samt varför just Du ska få ansvara för nästa sommars seglarskola. Ansökan ska mejlas till senast 30 september 2021.
Nedan framgår vad kårstyrelsen tittar på vid anställning av SeglarskoleAdmin:
För att kunna anställas som seglaskoleadmin för kommande sommars seglarskola ska man ha varit ledare för seglarskolan tidigare. Minst en av de som anställs som admin ska vara över 18 år och gärna ha körkort. Ansökan ska mejlas till och sista ansökningsdag ska vara minst två veckor efter annonserna skickas/läggs ut.
Kårstyrelsen anställer seglarskoleadmin baserat på deras meriter och lämplighet. Det är meriterande att ha erfarenhet av seglarskolan, att ha varit ledare i kåren och att ha seglingsvana. Lämpligheten bedöms baserat på personens mognad, förmåga att organisera seglarskoleverksamheten och att leda övriga seglarskoleledare. Kårstyrelsen ska beakta att erfarenheter och kunskaper ska kunna föras vidare på ett effektivt sätt mellan åren. Därför är det bra om åtminstone en av de ansvariga har varit seglarskoleadmin tidigare och att åtminstone någon av de nya admin sannolikt vill fortsätta i samma roll nästa år. Kårstyrelsen får vid behov inhämta synpunkter från senaste sommarens admin vad gäller lämplig sammansättning av kommande sommars seglarskoleadmin.
Höstterminen i Holken startar vecka 34 för våra seglande avdelningar (Upptäckare och Äventyrare).
Spårarna börjar vecka 35 och våra Bävrar kommer börja vecka 36.
Alla kårens ledare ses på Planeringsdag i Holken söndagen den 22 augusti kl 9.30 - ca 15.
Alla scouter kommer få ett mail med inbjudan till höstterminen i slutet av vecka 32 (eller eventuellt i början av vecka 33).
Vi önskar er alla en skön avslutning på sommarlovet!
Hälsningar Kårstyrelsen genom Mona (konsulent)