Kommande i kårkalendern

28 Sep
Kårstämma
Date Wed 18:30 - 21:30
19 Nov
Lavinfara hajk
Sat 17:00 - Sun 13:00

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Hej alla KLURiga!


Vårsolen värmer gott, även om det fortfarande är svalt i skuggan... Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) har nyss haft möte, och konstaterar att det sjuder av liv i vår stora kår! Båtkommittén köper ny följebåt, Valborgsgruppen planerar alternativ Valborg och Lägerkommittén planerar sommarläger :-)
Mitt i allt detta måste vi berätta att en av kårens stora eldsjälar tyvärr har lämnat oss. Vi minns Torbjörn "Bamse" Schmidt som en fantastisk mångsysslare och fixare i kåren, ledare under många år, medlem i otaliga arbetsgrupper, initiativtagare till Isbanan och outtröttlig eldsjäl i "Lyan" (övernattningsstugan vi hade under ett antal år i Silverdal). Det är lite för lite plats här för att återge allt han har bidragit med - men han lämnar ett stort tomrum - i kåren - och såklart bland familj och vänner. Det värmer inombords att han hann höra att vi plogade på isen i år, och att han fick glädjas åt artikeln om Isbanan i lokaltidningen!
Vila i frid Bamse❤
Utöver det pratade Patrull Ugglan även om:
  • Valborg - vi ställer inte in vi ställer om
  • Uppdaterade övernattningsregler vid hajker
  • Sjösättning - och försäljning av fika vid Skutan
  • Sjöledardag 25 april
  • Kingdoms - Sommarläger på Vindalsö
Och nu önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) en riktigt skön helg!
Valborg - vi ställer inte in vi ställer om
Valborgsgruppen planerar för alternativ aktivitet, och kommer behöva ett par händer för att packa Valborgskassar - och leverera dem! Mer info om årets upplägg kommer - håll utkik!
Uppdaterade övernattningsregler vid hajker
Hajksäsongen närmar sig, och kårstyrelsen väljer att lätta lite på restriktionerna. Övernattning i vindskydd, få personer i varje vindskydd och med en ryggsäck mellan varje person blir okej. Och som vanligt riskbedömningar och säkerhetstänk!
Sjösättning - och försäljning av fika vid Skutan i samband med det
Kårens båtar sjösätts den 17 april, och övriga båtar i EBK även helgen efter. I samband med sjösättningsaktiviteten ska försöka sälja slut på vårt "Isbanelager" av grillkorv, kaffe med mera. Vi får hjälpas åt att bemanna försäljningspassen, bokningslistor kommer när det närmar sig!
Sjöledardag 25 april
Informationsdag för alla seglande avdelningar. Minst en ledare per avdelning vill vi se på plats, men ju fler som kommer desto bättre och säkrare kommer våra seglingsmöten bli :-)
Kingdoms - Sommarläger på Vindalsö
Vecka 30 - save the date - nu kommer snart inbjudan och möjlighet att anmäla sig!

Hej alla KLURiga!

Kårstyrelsen har just haft ett extra styrelsemöte med anledning av de skärpta covid-restriktionerna från den 29 oktober. Vi har samlat styrelsens riktlinjer för kåren i listan nedan. Det är en lång lista - men viktigt att alla tar del av den!

En scout känner ansvar för sig själv och andra - och nu är det extra viktigt att vi hjälps åt att ta ansvar!

Scouthälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen)

Riktlinjer för kårens verksamhet under höstterminen Sollentuna Södra Scoutkår följer Folkhälsomyndigheten och Scouternas rekommendationer: Scoutverksamhet för patruller och avdelningar kan fortsätta men alla träffar bör hållas utomhus eller digitalt. Ledarsamlingar bör ställas in. En riskbedömning bör göras innan varje möte. Läs mer om riksorganisationen Scouternas rekommendationer här http://www.scoutservice.se/artikel/angaende-det-nya-corona-viruset/

Kårstyrelsen har beslutat att tillämpa Folkhälsomyndighetens och Scouternas rekommendationer på följande sätt i kårens verksamhet:

  • Folkhälsomyndighetens rekommendationer gäller till och med den 19 november 2020 men kan förlängas. Eftersom kårens termin slutar i början av december ska dessa riktlinjer gälla kårens verksamhet under resterande del av höstterminen.

  • Avdelningsmötena kan fortsätta men alla möten ska hållas utomhus eller digitalt. (Tänk på att hålla avstånd.)

  • Riskbedömning ska göras av varje möte. Tänk igenom mötena för att identifiera och minimera risker. http://www.scoutservice.se/files/2012/11/Covid-19-Riskanalys-foer-scoutk--rer-vid-hajker-och-laeger1.pdf

  • Om ledarna bedömer att det inte går att genomföra ett visst möte så kan ledarteamet bestämma att mötet ska ställ in. Om det är scouter i gruppen som inte klarar av att hålla avstånd på det sätt som ledarna har bestämt för mötet, kan ledarna behöva kontakta föräldrarna och be dessa scouter stanna hemma från mötena under resten av terminen.

  • Max två personer från varje avdelning får gå in i Holken samtidigt för att hämta utrustning till mötena. Regeln om max två personer samtidigt gäller i alla våra lokaler (köket, materialförrådet, utmanarrummet, Skutan med flera.)

  • Ledarsamlingar ställs in och planeringsmöten sker digitalt

  • Följande gäller för inplanerade aktiviteter under hösten

    • Hajker - dagshajker utomhus kan genomföras men övernattningar ska ställas in

    • Simning - simningstillfällen under hösten ställs in

    • Arbetsdagen - kan genomföras, men i anpassad form, fika serveras ute.

    • Pysseldagen - ställs in.

    • Kåravslutning - kommer inte att genomföras på vanligt sätt. Ytterligare information kommer.

    • Grötfester för Äventyrare och Utmanare - ställs in.

    • Granförsäljning - kommer att genomföras som vanligt.

    • Arbetsgrupper - respektive arbetsgrupp ska göra sin egen riskbedömning. Genomför bara nödvändig verksamhet och dela in er i par om ni måste träffas.

  • Utmanare - vi bedömer att utmanarna kan fortsätta att ha verksamhet i utmanarlagen så länge den sker digitalt eller utomhus med 1,5 meters avstånd. Däremot ska inga gemensamma utmanaraktiviteter genomföras. På samma sätt som för övriga personer i kategorin KLUR gäller för utmanarna att max två i taget tar fram material från Holken, Skutan, köket, materialförrådet, utmanarrummet etc. Tänk på att hålla avstånd även då. Utmanarna ska göra en riskbedömning inför varje möte som ska skickas till eller diskuteras med ledarna i god tid innan mötet.

Om du fortfarande har frågor eller funderingar är du självklart välkommen att kontakta Mona eller

Hej alla KLURiga!

Nu har alla våra Bävrar fått uppleva sin första scoutceremoni, blivit invigda och fått sina kårhalsdukar ❤
Tidigare i veckan hade vi besök av Scouterna (riksorganisationen). De valde att ha sin personaldag för alla anställda från hela landet på Valborgsängen (och lite värme/ toaletter i Holken). Kul att få visa upp vår fina Holk för dem ?
Kårstyrelsen har haft sitt första ordinarie styrelsemöte, och bland annat pratat om det här
  • Läger sommaren 2021
  • Vill du vara med i kårens Lägerkommitté?
  • Förskolegården och förskolans saker
  • Reflexer - köp kårens reflexer och syns bättre i höstmörkret
Ha ett riktigt skönt höstlov önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Läger sommaren 2021
Sommaren 2021 planerade vi för ett par olika läger.
Huvudspåret för kåren var Jamboree 2021 i Skåne, och ett separat spårarläger - men Jamboreen har just precis nu blivit flyttad till 2022.
Vi återkommer med tid och plats för kårens sommarläger när det gäller både spårare och övriga kåren.
Våra Utmanare har även möjlighet att åka på "Boomerang" på Vässarö, 24 juni - 7 juli.
Vill du vara med i kårens Lägerkommitté?
Till sommarlägret behöver vi en lägerkommitté som samordnar resa, lägerutrustning, intendentur, program och lite annat - vill du vara med så kontakta - gärna så snart som möjligt!
Förskolegården och förskolans saker
Jag får lite för ofta klagomål från vår förskola på att det leks med deras saker (rörigt/ trasigt) och springs på deras bänkar ute (fotspår). Förskolan är en viktig hyresgäst för oss, så jag ber er ledare att påminna era scouter om att inte röra deras saker, eller snedda alltför friskt när ni leker "Husknuten" :-)
Reflexer - köp kårens reflexer och syns bättre i höstmörkret
Du hittar dem i HolkShoppen i Holkens hall,15 kr/ styck, eller köp 2 för 25 kr.