Kommande i kårkalendern

28 Sep
Kårstämma
Date Wed 18:30 - 21:30
19 Nov
Lavinfara hajk
Sat 17:00 - Sun 13:00

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Hej alla KLURiga!

Tack för fantastiska insatser vid kårens Valborgsfirande - ÄNTLIGEN fick vi fira Valborg på ängen igen - tillsammans med rekordmånga besökare.

På senaste styrelsemötet pratade vi bland annat om:

  • Nationaldagsfirande vid Edsvik
  • Aktiviteter för flyktingar från Ukraina
  • Brouppgift vecka 20
  • Kårens Valberedning
  • Ledarpusslet inför hösten

Ha det så fint i vårsolen önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen)

Nationaldagsfirande vid Edsvik
SSS har bjudits in till att representera kåren med ett bord vid Edsbergs slott under Nationaldagen. Vi söker nu DIG som vill vara på plats kl 11-16 och berätta om scouterna, och kåren samt rekrytera nya ledare! Kontakta Mona för mer info.

Aktiviteter för flyktingar från Ukraina
Svenska Kyrkan i Sollentuna samordnar hjälp till, och aktiviteter för, flyktingar från Ukraina. Vill DU vara med och hålla i någon aktivitet från kåren, så prata gärna ihop dig med en scoutkompis och kontakta så sätter vi ihop en liten grupp.

Brouppgift vecka 20
Vecka 20 har vi Bro-vecka i kåren, för att våra scouter som ska byta gren ska få hälsa på hos sin nya avdelning. Mer info kommer till alla avdelningsledare, men i korthet brukar den äldre grenen bjuda in den yngre till sitt möte.

Kårens Valberedning
Vi har många roliga arbetsgrupper i kåren, som underlättar vår verksamhet. Ju fler vi är som hjälps åt, desto lättare och roligare blir det! Kontakta och berätta vad just DU vill göra nästa år!

Ledarpusslet inför hösten
Har du som är ledare inte blivit tillfrågad om var du vill vara ledare till hösten än - skicka gärna ett mail till och berätta! Eller prata med Mona

Hej alla KLURiga!

Den 24e mars hade Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) möte, och nu vill vi bland annat berätta om det här:

  • Ny följebåt
  • Sjöledardag i Skutan 24 april
  • Valborg
  • Ordinarie Skeppslagsmöte den 2 april på Skeppsholmen
  • Kårens Valberedning
  • Reflexspår

Soliga hälsningar från Holken - Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona


Ny följebåt
Kåren har äntligen fått vår nya följebåt, den som beställdes för "evigheter sedan" men fastnade i pandemin. Nu är den här - lagom till seglingssäsongen :-)

Sjöledardag i Skutan söndag 24 april - vi återkommer med tid
Tillfälle att träffa vår nya följebåt! Och tillsammans med övriga seglande ledare gå igenom regler och rutiner i Skutan, samt övningsköra följebåtar. Vi vill helst träffa alla seglande ledare, men absolut minst en per avdelning. Du som är spårarledare och planerar att bli upptäckarledare till hösten - kom och lyssna och prova på, så har du lite bättre koll inför hösten!

Valborg
I år får vi äntligen fira Valborg "som vanligt" - och precis som innan pandemin kommer vi behöva alla ledare, funktionärer och föräldrar vi kan få tag på. Bemanningslistorna är på väg, men räkna med att din insats behövs - framförallt på själva Valborgsmässoafton, genom att bemanna ett stånd på fältet på kvällen, men även för att bygga stånd den 29 april, samt städa efter kalaset och riva stånd den 1 maj. Alla kan såklart inte vara med hela tiden, men ju fler vi är desto snabbare och roligare blir det ?
Vi i kåren har en god rutin på det här arrangemanget, och det finns tydliga uppgifter och bra instruktioner - men det behövs många händer för att få allt på plats!
Så boka redan nu in 29 och 30 april och/eller 1 maj i din kalender ?

Ordinarie Skeppslagsmöte den 2 april på Skeppsholmen
Stockholms Scoutskeppslag har en verksamhet som riktar sig till hela landet genom lägeranläggningen på Vindalsö och skeppet Biscaya. Lokalt ordnar vi också Sjöscoutdagen och Sjöscoutseglingarna för kårer i Stockholmsregionen. Vill du ha handlingarna inför årsmötet, eller engagera dig i Vindalsögruppen eller Biscaya så hör av dig till Mona, så skickar jag hela inbjudan vidare!

Kårens Valberedning
Valberedningen vill gärna ha kontakt med personer som vill vara med i kårens olika arbetsgrupper inför höstens Kårstämma. Eller du kanske har tips på någon de borde prata med. Du når dem via

Reflexspår
Många avdelningar har frågat efter ett reflex-spår, och det som vi tidigare haft verkar ha försvunnit. Genom min PRAO-elevs försorg finns nu ett rykande färskt reflexspår med 40 reflexer i Materielförrådet i källaren, Samma hylla som "Orientering och kompasser". Tack Judith för vårt nya fina reflexspår ❤

Hej alla KLURiga!

Sedan Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) hade möte förra veckan har mycket hänt i världen, och tack vare ett fint initiativ av ett par av kårens ledare fylls nu Storholken med kläder, filtar, förbandsutrustning och annat som människor på flykt kan behöva. Vårt upprop via Facebook (Kårens FB, "Sollentunatipset" och "Edsvikens villanätverk") har lett till att det kommer människor med välfyllda kassar i en strid ström! Vi försöker köra in saker till S:ta Eugeniakyrkan vid Kungsträdgården varje kväll nu i sportlovsveckan. Om det är någon med STOR bil och/ eller dragkrok som är sportlovsledig så kan det även finnas behov av en tur dagtid! Fantastiskt att se uppslutningen från sollentunaborna, hur glada de är att få bidra, och även glada och tacksamma för att vi hjälper till att samla in här i Sollentuna. Tillsammans gör vi skillnad ❤

Och sen till det som vi egentligen hade tänkt skriva om efter senaste styrelsemötet ?

  • Isbanegruppen söker gamla avlagda slalomskidor
  • Återlämning av Holk- och Skutnycklar
  • Ny utemöbel vid entrén
  • 100-Årsjubiléet vill bli fler i planeringsgruppen
  • Ny Arbetsgrupp - för att söka bidrag från Stiftelser mm
  • Märken till Birkaballts funktionärer
  • Uthyrt i Holken

Ha det gott i vårsolen, önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona i Holken


Isbanegruppen söker gamla avlagda slalomskidor
För första gången på flera år har Isbanan kunnar vara öppen flera helger. Mycket uppskattat av skridskoåkare och flanörer! Isbanegruppens slädar är i behov av reparation, och de tar gärna emot ett (eller två) par utrangerade slalomskidor (att använda som medar på släden).

Återlämning av Holk- och Skutnycklar
Vi börjar få ont om nycklar att dela ut till nya ledare och funktionärer. Många av dem som slutar som ledare/ funktionärer glömmer att lämna tillbaka nyckeln, och Mona hinner inte riktigt tjata tillbaka nycklarna. Vet DU att du har en nyckel som borde ha lämnats tillbaka?! Lämna den till Mona, eller lägg den i ett kuvert med ditt namn på i brevlådan utanför Holken - så kvitterar jag den som återlämnad! Du kan även posta den till Sollentuna Södra Scoutkår, Skogstorpsvägen 372, 191 39 Sollentuna. (Och ja, nycklarna är numrerade så vi kan se vems det är, men enklast om det står namn på kuvertet!) Vi vill även ha tillbaka våra "gamla" nycklar till Holken och Skutan.

Hittar du inte nyckeln du kvitterat ut?! Swisha 200 kr (per nyckel) till 123 494 17 53 och märk med "Nyckel och ditt namn".

Ju fler nycklar som kommer tillbaka spontant, desto mindre "tjat-jobb" för Mona - som då kan få göra roligare saker. Och jo... Många av er som jag borde ha tjatat på (men inte hunnit) står kvar som "passiva medlemmar" och får "Ugglan Hoar" - som en liten påminnelse - just för att vi inte fått tillbaka nyckeln.

Ny utemöbel vid entrén
Har du sett vilken fin utemöbel som nu står utanför utanför Holkens entré ☺
Tanken är att vi ska kunna sitta där i samband med möten, eller kanske med en kaffe i eftermiddagssolen ?
Ni som är ledare får gärna tipsa era scouter om att sitta på bänkarna - inte kliva på bord och bänkar! (Det blir grusigt och lerigt, och tråkigt för dem som vill sitta där!)

100-Årsjubiléet vill bli fler i planeringsgruppen
Scouterna i Sollentuna firar 100 år i år - vi har en planeringsgrupp som börjar hitta på trevligheter, men de vill gärna bli fler! Vill du vara med så kontakta

Ny Arbetsgrupp - för att söka bidrag från Stiftelser mm
Det finns många stiftelser och liknande som delar ut bidrag till "såna som oss" - om man bara ansöker! Kårstyrelsen

Märken till Birkaballtsfunktionärer
Var du funktionär på Birkaballt i höstas, men blev utan märke?! Nu äntligen har det kommit fler märken! Du hittar ditt märke i en liten låda på Avdelningsfacken (nedanför trappan till övervåningen).

Uthyrt i Holken
Vi fortsätter påminna om att det nu är hyresgäster i Holken så gott som varje helg, så räkna med att det är upptaget. Vill ni förbereda kommande veckas program så går det bra på söndagar efter kl 15.