Kommande i kårkalendern

28 Sep
Kårstämma
Date Wed 18:30 - 21:30
19 Nov
Lavinfara hajk
Sat 17:00 - Sun 13:00

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Hej alla KLURiga!


Vi har haft kårstämma i Holken och vill passa på att tacka alla funktionärer för era insatser förra året! Samtidigt önskar vi alla nya och gamla i arbetsgrupperna lycka till med allt som nu ska göras under det här året! Ett år som vi hoppas blir mer på plats, och mindre digitalt! Våra Bävrar har nu fått uppleva sin första scoutceremoni, blivit invigda och fått sina kårhalsdukar Den nya Patrull Ugglan (kårstyrelsen) har varit på Kickoff och planerat det kommande året, dessutom har de hunnit ha sitt första styrelsemöte i Holken.

Det händer mycket i Holken just nu, högt och lågt:

  • Höstlov och ombyggnad i köket
  • Tillbud i Skutan - och om att skriva Tillbudsrapport
  • Hyresgäster i Holken
  • Utmanarstipendier
  • Förtjänstmärken
  • Julavslutning 7 december
  • Julgransförsäljning
  • Midvinterblot i Holken 14-16 januari 2022
  • Ny Arbetsgrupp "Fler ska få uppleva scouting"
  • Bidrag från Birka till Jamboree-deltagare
  • Scouternas (riksorganisationens) valberedning har en fråga
  • Brännpennor

Hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona


Höstlov och ombyggnad i köket
Under höstlovet (v 44) kommer Holkens kök få en ansiktslyftning, det innebär att vi inte har något fungerande kök under lovet, samt att Storholken kommer vara full med evakuerad köksutrustning! Vi ser med spänning fram emot vårt nya fräscha kök!

Tillbud i Skutan - och om att skriva Tillbudsrapport
Vi har haft ett tillbud i Skutan då någon klippt av sladdarna till batteriladdarna samtidigt som kontakterna satt i ett grenuttag. Oklart om det var bus, sabotage eller bara dumt! Även oklart om det var en scout eller någon annan som bara gått in i Skutan under ett seglingsmöte.
Med anledning av det här vill vi tipsa om två saker:
1. Prata - ännu mer - säkerhet med era scouter! Gäller både el, eld, vassa saker, annat som kan vara "farligt". Tänk på att det som är självklart för dig som ledare kanske inte är lika självklart för våra scouter!
2. OM något allvarligt händer i verksamheten så skriv en "Tillbudsrapport". Blanketten finns i Filarkivet under "Absolut Viktigaste dokumenten", eller i Ledarpärmen vid avdelningsfacken.
Tillbudsrapporterna finns i två varianter - Byggnad eller Personskada (allvarligare skärskador, fallskador, benbrott etc), och vi samlar in dem för att få en bild av riskfyllda moment i vår verksamhet, för att se om det är något vi behöver åtgärda. Ifylld blankett lämnas i brevlådan utanför kontoret.

Hyresgäster i Holken
Holken är nu uthyrd till hyresgäster i princip varje helg nu, från lördag kl 10 och ibland redan från fredag kväll kl 17. Det är viktigt att våra hyresgäster får disponera sin/ sina hyrda lokaler så ostört som möjligt, och vi ledare ska endast i undantagsfall gå in i Holken när det är uthyrt. På söndagar efter kl 15 har de städat färdigt (oftast - vissa helger hyr de längre tid) och då är det fritt fram för oss att vara i Holken igen.
Det här innebär att ni som ska på hajk behöver planera, och redan i veckan innan hajken bära ner saker från vinden och avdelningsskåpen och ställa i garaget - för att vi ska slippa spring på bottenvåningen när det är uthyrt.
Och jo - våra hyresgäster har fått kontaktuppgifter till jourpersoner om de har frågor under "sin helg". Det är inte meningen att du som råkar vara "förbipasserande KLUR" ska serva dem, eller fixa (kårens) skarvsladdar och annat som de kan ha glömt att ta med...

Utmanarstipendiet
Dags att ansöka om kårens utmanarstipendium, som kommer att delas ut på kåravslutningen den 7 december.
Kåren har möjlighet att dela ut ett antal stipendier för att uppmuntra utmanare som gjort som gjort något ”lite extra” för kåren eller bland sina utmanarkompisar! Stipendiet är på 4 000 kr och täcker största delen av en Blå Hajk eller Biscaya-upplevelse.
Man kan ansöka om stipendiet själv, eller nominera någon som man tycker har gjort sig förtjänt av det! Ansökan skickas till senast den 15 november.

Janne Haglunds Minnesfond
Kåren har möjlighet att årligen dela ut 1-3 stipendier á 5 000 kr vardera till ungdomar/ledare i Sollentuna Södra Scoutkår, för deltagande i scoutarrangemang i utlandet alternativt deltagande i utbildningar i utlandet i syfte att utvecklas inom scoutverksamheten.
Ansökan görs skriftligt med en motivering av hur stipendiet ska användas. Kårstyrelsen fattar beslut om vilka som ska få stipendier.
Man kan inte bli nominerad av andra och ansökan ska ske individuellt.
Ansökan skickas till senast den 15 november

Förtjänstmärken
I samband med julavslutningen delar vi ut Förtjänstmärken till ledare och funktionärer som varit aktiva 5, 10, 15 eller 25 år. Vi försöker hålla koll med hjälp av SMED, men det är lätt att missa någon/ något år... Vet du att det är dags, eller saknar du ett märke som du inte haft möjlighet att ta emot de senaste åren så skicka ett mail till så att vi inte glömmer bort dig!

Julavslutning
Kårens gemensamma Julavslutning blir tisdagen den 7 december. Tisdagsgrupperna planerar som bäst, så vi ber att få återkommer med inbjudan.

Julgransförsäljning
Den 27 november börjar kårens Julgransförsäljning, och pågår alla helger fram till jul. Fundera gärna på vilken dag just DU vill sälja, så är du beredd när det blir dags att välja försäljningspass. Granarna är beställda, och snart kommer bokningslistorna.

Midvinterblot i Holken
Vårens planeringshelg går av stapeln den 14-16 januari 2022. Om du bokar helgen i din kalender så återkommer vi med hur programmet kommer se ut! Planen är att det ska bli utbildning, planering, mys i form av ljusspår, mat och 100-årsjubileumsmiddag - hemma i Holken! Vi återkommer med detaljer och inbjudan.

Arbetsgrupp "Fler ska få uppleva scouting"
Sollentuna Södra är landets största scoutkår, men trots det får inte alla som vill bli scouter plats hos oss - utan hamnar i vår (tråkiga) långa kö. För att ge fler chansen att bli scouter snabbare vill vi tillsätta en arbetsgrupp som kikar på hur det skulle kunna gå till...
Kan vi utöka antalet avdelningar, kan vi hjälpa till att starta en ny kår, kan vi stötta våra grannkårer att ta emot fler medlemmar - eller vad tror du?
Vi vet att Thomas Bindzau brinner för frågan! Vill du också vara med i vår nya arbetsgrupp med målet att "Fler ska få uppleva scouting" så skicka ett mail till .

Bidrag från Birka till Jamboree-deltagare
På Birkas distriktsstämma beslutades att scouter som blir ansöker och blir antagna till Jamboree 2023 (i Sydkorea) kan söka bidrag från distriktet om max 4.000 kr per deltagare. Budget på distriktet avsatt för upp till 50 scouter och om fler söker så delas totalen mellan de sökande, dvs bidraget blir då mindre per scout. Även ledare och funktionärer kan söka - men deras pott finns bara om det är färre än 50 scouter som sökt bidraget.

Scouternas valberedning
Inför Scouternas stämma - Demokratijamboree - 2022 vill valberedningen höra hur DU tycker att den nya styrelsen ska se ut. Vilka kunskaper och förmågor tycker DU det är viktigt att den nya styrelsen besitter? Tyck till här https://bit.ly/dinstyrelse

Brännpennor
Var är de??? Vi har gjort i ordning två nästan identiska lådor för att hälften av våra brännpennor ska kunna finnas kvar i Holken - nu är ALLA borta! Materielgruppen börjar bli lätt gråhårig. Vi påminner igen... OM man behöver ta med brännpennor till Skutan så tar man bara EN låda - den andra lådan ska stå kvar i Holken till övriga avdelningar som också kan vilja använda brännpennor!

Oj, det blev långt... Hejja dig som orkat ända hit

Hej alla KLURiga!

Verksamheten i Holken är i full gång, och nu har även våra nya Bävrar haft sina första möten! Blåbärskursen lockade glädjande många deltagare, och imorgon blir det Sjögräskurs för alla som vill få en bra grund som sjöscoutledare. I kåren finns även scouter som hunnit segla mycket mer, och nu vill vi passa på att gratulera Sandor van der Sluijs Wollin som vunnit Junior-SM i 2-krona! Grattis, och väl seglat!

Kårstyrelsen har haft styrelsemöte, och bland mycket annat pratat om det här:

  • Kårstämma - motionera mera!
  • Coronarestriktioner - uppdatering
  • Ny ordning i garaget
  • Uthyrt i Holken på helgerna
  • Vi söker ansvariga för Seglarskola 2022

Härliga hösthälsningar från Holken!
önskar "Patrull Ugglan" (Kårstyrelsen) genom Mona i Holken

Kårstämma 28 september - motionera mera!
Den 28 september är det dags för Kårstämma i Holken, och vill du skicka in en motion med ditt bästa förbättringsförslag för kåren, så ska den finnas hos senast lördag 18/9.

Och vill du vara med i en arbetsgrupp som Valborgsgruppen, Isbanegruppen, Valberedningen eller Båtkommittén - eller någon annan rolig arbetsgrupp du sneglat på - hör av dig till

Coronarestriktioner
Den 29 september tar myndigheterna bort de flesta pandemirestriktionerna, men det betyder inte att smittan försvinner bums. I samband med det tar vi bort regeln om max två personer per rum inomhus i Holken. Samtidigt vill vi uppmuntra avdelningarna till fortsatt uteverksamhet så långt det bara är möjligt! Det har ju gått riktigt bra det senaste året! Vid de tillfällen då man verkligen behöver vara inomhus kanske man kan ta in en patrull i taget? Styrelsen vet att ni alla tänker ansvarsfullt och gör kloka val för just din avdelning ❤

Ny ordning i garaget
I höst försöker vi underlätta för avdelningarna genom att samla utrustning för "mat-aktiviteter" i garaget, i hyllan mot ytterväggen. Allt är inte helt klart än - men snart hittar ni alla bunkar, skärbrädor, slevar och vispar i lådor i garaget. Nytt är även ett kylskåp i garaget, där varje gren har sin egen hylla - och där det finns ketchup och senap till alla! Tanken är att ni ska slippa leta i kök och porslinsförråd (De sakerna ska INTE användas utomhus), och inte heller behöva fundera på var "allt" ska läggas tillbaka efter ert möte.Diska går det bra att göra i garaget, eller i diskbaljor utomhus (dessa finns också i hyllan!)

Det här innebär även att avdelningar som varit på hajk och hängt vindskydd/ pressar på tork behöver ta bort dem mycket snabbare än tidigare - senast måndag kväll efter hajken - för att det inte ska bli kaos. (Tid som behöver planeras in redan vid hajkplaneringen ?)

Det kommer en ordentlig instruktion till alla avdelningar så snart allt är klart i garaget - men nu är ni lite förvarnade!

Uthyrt i Holken på helgerna
Äntligen får vi börja hyra ut vår Holk till fester och kurser på helgerna, det är ett efterlängtat ekonomiskt tillskott till driften av Holken. MEN - det betyder att fredag kl 17 - söndag kl 16 kan Holken vara full med hyresgäster, och det är inte självklart att vi kan "dundra in" för planering och förberedelser som vi blivit vana det senaste året. I garaget och Ledarrummet på övervåningen har vi alltid "rätt" vara, men självklart gör vi alla vad vi kan för att inte störa våra hyresgäster! Kaffebryggare finns i pentryt på övervåningen.

Vill du ansvara för kårens Seglarskola 2022 - dags att ansöka nu!
Kårens populära seglarskola söker 2-3 ansvariga ledare för sommaren 2022. (Övriga instruktörer kommer vi att söka senare i höst). Vi söker nu dig som har varit ledare för seglarskolan tidigare, gärna är över 18 år och gärna har körkort. (En person av våra SeglarskoleAdmin behöver vara över 18 år). I din ansökan vill vi att du berättar lite om dig själv, din tidigare erfarenhet av kårens seglarskola samt varför just Du ska få ansvara för nästa sommars seglarskola. Ansökan ska mejlas till senast 30 september 2021.

Nedan framgår vad kårstyrelsen tittar på vid anställning av SeglarskoleAdmin:
För att kunna anställas som seglaskoleadmin för kommande sommars seglarskola ska man ha varit ledare för seglarskolan tidigare. Minst en av de som anställs som admin ska vara över 18 år och gärna ha körkort. Ansökan ska mejlas till och sista ansökningsdag ska vara minst två veckor efter annonserna skickas/läggs ut.

Kårstyrelsen anställer seglarskoleadmin baserat på deras meriter och lämplighet. Det är meriterande att ha erfarenhet av seglarskolan, att ha varit ledare i kåren och att ha seglingsvana. Lämpligheten bedöms baserat på personens mognad, förmåga att organisera seglarskoleverksamheten och att leda övriga seglarskoleledare. Kårstyrelsen ska beakta att erfarenheter och kunskaper ska kunna föras vidare på ett effektivt sätt mellan åren. Därför är det bra om åtminstone en av de ansvariga har varit seglarskoleadmin tidigare och att åtminstone någon av de nya admin sannolikt vill fortsätta i samma roll nästa år. Kårstyrelsen får vid behov inhämta synpunkter från senaste sommarens admin vad gäller lämplig sammansättning av kommande sommars seglarskoleadmin.

Attachments:
Download this file (Exempel på motion - glass.pdf)Exempel på motion[Exempel på motion]113 kB

Hej alla KLURiga!

Sommaren närmar sig med stormsteg, och vi har redan hunnit ha terminsavslutning i kåren. En avslutning som blev till fyra detta annorlunda år - vi skickar med ett stort tack till våra måndagsledare som höll fyra fantastiska lägerbål.

I samband med avslutningen hade vi även nöjet att få dela ut KLUR-stipendiet till Peter Schmidt! Tack för allt du gör för kåren och Grattis än en gång! Peter finns alltid där man behöver honom, och ställer alltid upp - för avdelningen, BK och kåren i stort! Nu ska han få uppleva för egen del - välkommen till "Gröna Spåret" och scouters land, Peter!

Vi vill också passa på att TACKA alla ledare och funktionärer som har ställt om men inte in - och levererat bra aktiviteter för alla våra scouter under ett utmanande år. Utan er blev det inget - så stort TACK för din insats ❤

Styrelsen har haft sitt juni-möte, och bland annat pratat om:

  • Lägerledarkurs 15 juni
  • Belastningsregisterutdrag
  • Höstens terminsprogram
  • Ledarsituationen inför hösten
  • Valberedningen
  • Inför hösten skulle framförallt Vikingarna (upptäckare) och Kängorna (Äventyrare) lite fler ledarkompisar - så om du vill vara ledare på torsdagar, hör av dig till Mona!

Nu önskar vi en riktigt skön sommar, så ses vi på sommarlägret, och sedan 21-22 augusti då det först är KLUR-dag i Skutan på lördagen, och sedan Planeringsdag för alla kårens ledare i Holken på söndagen.

Sommarsoliga hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Lägerledarkurs 15 juni
Redan ikväll är det lägerkurs vid Holken kl 19 - finns plats kvar om du glömt anmäla dig. Skicka ett mail till om du vill veta mer om hur det fungerar på läger och öva på att resa tält!

Belastningsregisterutdrag
Nya direktiv från Scouterna gör att vi nu vill se Belastningsregisterutdrag från alla KLUR över 15 år som jobbar nära våra scouter. Det gäller från och med sommarens läger.
Du beställer det via länken och visar sedan upp det för Mona i Holken.
https://polisen.se/siteassets/blanketter/polisens-blanketter-442-14.pdf

Utdraget visas sedan upp på höstens Planeringsdag (i första hand, går inte det så kontakta Mona för att hitta en tid).
Du som ska med på sommarlägret, och inte har visat upp det tidigare kan ta med det till Vindalsö. Men glöm det inte!

Höstens terminsprogram
Höstens preliminära terminsprogram finns här för alla som vill boka viktiga datum i sin kalender redan nu!

Ledarsituationen inför hösten
Vikingarna (upptäckare på torsdagar) behöver lite förstärkning i ledarteamet. Vill du vara med, eller vet någon som skulle passa - hör av dig till - ju förr dess bättre! Även Kängorna (äventyrare på torsdagar) skulle vilja ha lite fler ledare, gärna över 25 år - samma sak här - hör av dig till om du vill vara med!

Valberedningen
Vill Du göra något skoj i kåren men inte vara ledare på avdelning? Vi har massor med arbetsgrupper som gärna vill ha fler medlemmar - kontakta och berätta vad du helst vill bidra med!

Attachments:
Download this file (Preliminärt Terminsprogram HT 2021.pdf)Preliminärt Terminsprogram HT 2021[Preliminärt Terminsprogram HT 2021]185 kB