- Hem
- Kåren
- Scout / Förälder
- Avdelningar
- Läger
- Logga in / ut
- Sök
- SMED
Välkommen till Sollentuna Södra Scoutkår!
Sollentuna Södra Scoutkår är en av landets största scoutkårer. Vi bedriver scouting och segling genom äventyr och ledarskap för barn, unga och vuxna. Vårat hus Holken ligger i Tegelhagen i södra Sollentuna.
Nu är det äntligen dags att fira Valborg på riktigt igen i Tegelhagen!
Efter ett inställt år och ett omställt år tar vi nu nya tag och passar på att göra några förändringar.
Läs mer här!
OBS! Majbrasan är full. Inget mer ris får lämnas.
Den 29e mars var det fullt med ambulanser, polisbilar och brandbilar utanför Holken - anledningen var att de uppmärksammade en femteklassare i Tegelhagsskolan, som även är scout i Sollentuna Södra Scoutkår.
Oliver i Vikingarna (Upptäckare) gjorde Heimlichmanöver på en klasskamrat som råkat sätta i halsen och fick svårt att andas, när de åt matsäck i skogen häromveckan. Efter ett par försök lossnade matbiten som fastnat, och efter en stund kom ambulanspersonal och tog över. När de frågade Oliver var han hade lärt sig Heimlichmanöver så svarade han - på scouterna!
Nu fick klassen besök av SOS Alarm som tagit emot samtalet, ambulanspersonalen som kom till platsen, brandkår och polis som också var med på utryckningen. Mona och PRAO-eleven Judith fick representera scoutkåren, då Vikingaledarna inte kunde vara med en förmiddag mitt i veckan. Kåren fick ett lika fint diplom som Oliver och vårt sitter nu i Holkens hall.
Härligt att se att vi lär ut bra saker på scouterna! Imponerad över att Oliver vågade använda sina kunskaper i ett skarpt läge! "Alltid Redo" när det är som bäst ❤
Hej alla KLURiga!
Den 24e mars hade Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) möte, och nu vill vi bland annat berätta om det här:
Soliga hälsningar från Holken - Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Ny följebåt
Kåren har äntligen fått vår nya följebåt, den som beställdes för "evigheter sedan" men fastnade i pandemin. Nu är den här - lagom till seglingssäsongen :-)
Sjöledardag i Skutan söndag 24 april - vi återkommer med tid
Tillfälle att träffa vår nya följebåt! Och tillsammans med övriga seglande ledare gå igenom regler och rutiner i Skutan, samt övningsköra följebåtar. Vi vill helst träffa alla seglande ledare, men absolut minst en per avdelning. Du som är spårarledare och planerar att bli upptäckarledare till hösten - kom och lyssna och prova på, så har du lite bättre koll inför hösten!
Valborg
I år får vi äntligen fira Valborg "som vanligt" - och precis som innan pandemin kommer vi behöva alla ledare, funktionärer och föräldrar vi kan få tag på. Bemanningslistorna är på väg, men räkna med att din insats behövs - framförallt på själva Valborgsmässoafton, genom att bemanna ett stånd på fältet på kvällen, men även för att bygga stånd den 29 april, samt städa efter kalaset och riva stånd den 1 maj. Alla kan såklart inte vara med hela tiden, men ju fler vi är desto snabbare och roligare blir det ?
Vi i kåren har en god rutin på det här arrangemanget, och det finns tydliga uppgifter och bra instruktioner - men det behövs många händer för att få allt på plats!
Så boka redan nu in 29 och 30 april och/eller 1 maj i din kalender ?
Ordinarie Skeppslagsmöte den 2 april på Skeppsholmen
Stockholms Scoutskeppslag har en verksamhet som riktar sig till hela landet genom lägeranläggningen på Vindalsö och skeppet Biscaya. Lokalt ordnar vi också Sjöscoutdagen och Sjöscoutseglingarna för kårer i Stockholmsregionen. Vill du ha handlingarna inför årsmötet, eller engagera dig i Vindalsögruppen eller Biscaya så hör av dig till Mona, så skickar jag hela inbjudan vidare!
Kårens Valberedning
Valberedningen vill gärna ha kontakt med personer som vill vara med i kårens olika arbetsgrupper inför höstens Kårstämma. Eller du kanske har tips på någon de borde prata med. Du når dem via
Reflexspår
Många avdelningar har frågat efter ett reflex-spår, och det som vi tidigare haft verkar ha försvunnit. Genom min PRAO-elevs försorg finns nu ett rykande färskt reflexspår med 40 reflexer i Materielförrådet i källaren, Samma hylla som "Orientering och kompasser". Tack Judith för vårt nya fina reflexspår ❤
Hej alla KLURiga!
Sedan Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) hade möte förra veckan har mycket hänt i världen, och tack vare ett fint initiativ av ett par av kårens ledare fylls nu Storholken med kläder, filtar, förbandsutrustning och annat som människor på flykt kan behöva. Vårt upprop via Facebook (Kårens FB, "Sollentunatipset" och "Edsvikens villanätverk") har lett till att det kommer människor med välfyllda kassar i en strid ström! Vi försöker köra in saker till S:ta Eugeniakyrkan vid Kungsträdgården varje kväll nu i sportlovsveckan. Om det är någon med STOR bil och/ eller dragkrok som är sportlovsledig så kan det även finnas behov av en tur dagtid! Fantastiskt att se uppslutningen från sollentunaborna, hur glada de är att få bidra, och även glada och tacksamma för att vi hjälper till att samla in här i Sollentuna. Tillsammans gör vi skillnad ❤
Och sen till det som vi egentligen hade tänkt skriva om efter senaste styrelsemötet ?
Ha det gott i vårsolen, önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona i Holken
Isbanegruppen söker gamla avlagda slalomskidor
För första gången på flera år har Isbanan kunnar vara öppen flera helger. Mycket uppskattat av skridskoåkare och flanörer! Isbanegruppens slädar är i behov av reparation, och de tar gärna emot ett (eller två) par utrangerade slalomskidor (att använda som medar på släden).
Återlämning av Holk- och Skutnycklar
Vi börjar få ont om nycklar att dela ut till nya ledare och funktionärer. Många av dem som slutar som ledare/ funktionärer glömmer att lämna tillbaka nyckeln, och Mona hinner inte riktigt tjata tillbaka nycklarna. Vet DU att du har en nyckel som borde ha lämnats tillbaka?! Lämna den till Mona, eller lägg den i ett kuvert med ditt namn på i brevlådan utanför Holken - så kvitterar jag den som återlämnad! Du kan även posta den till Sollentuna Södra Scoutkår, Skogstorpsvägen 372, 191 39 Sollentuna. (Och ja, nycklarna är numrerade så vi kan se vems det är, men enklast om det står namn på kuvertet!) Vi vill även ha tillbaka våra "gamla" nycklar till Holken och Skutan.
Hittar du inte nyckeln du kvitterat ut?! Swisha 200 kr (per nyckel) till 123 494 17 53 och märk med "Nyckel och ditt namn".
Ju fler nycklar som kommer tillbaka spontant, desto mindre "tjat-jobb" för Mona - som då kan få göra roligare saker. Och jo... Många av er som jag borde ha tjatat på (men inte hunnit) står kvar som "passiva medlemmar" och får "Ugglan Hoar" - som en liten påminnelse - just för att vi inte fått tillbaka nyckeln.
Ny utemöbel vid entrén
Har du sett vilken fin utemöbel som nu står utanför utanför Holkens entré ☺
Tanken är att vi ska kunna sitta där i samband med möten, eller kanske med en kaffe i eftermiddagssolen ?
Ni som är ledare får gärna tipsa era scouter om att sitta på bänkarna - inte kliva på bord och bänkar! (Det blir grusigt och lerigt, och tråkigt för dem som vill sitta där!)
100-Årsjubiléet vill bli fler i planeringsgruppen
Scouterna i Sollentuna firar 100 år i år - vi har en planeringsgrupp som börjar hitta på trevligheter, men de vill gärna bli fler! Vill du vara med så kontakta
Ny Arbetsgrupp - för att söka bidrag från Stiftelser mm
Det finns många stiftelser och liknande som delar ut bidrag till "såna som oss" - om man bara ansöker! Kårstyrelsen
Märken till Birkaballtsfunktionärer
Var du funktionär på Birkaballt i höstas, men blev utan märke?! Nu äntligen har det kommit fler märken! Du hittar ditt märke i en liten låda på Avdelningsfacken (nedanför trappan till övervåningen).
Uthyrt i Holken
Vi fortsätter påminna om att det nu är hyresgäster i Holken så gott som varje helg, så räkna med att det är upptaget. Vill ni förbereda kommande veckas program så går det bra på söndagar efter kl 15.
Nu kan du anmäla dig till sommarens läger. På sommarens läger för Spårare och Upptäckare åker vi tillbaka till 1922, när scouting började i Sollentuna. Äventyrare och Utmanare åker på Jamboree22 i Norra Åsum i Skåne.
SPÅRARE - UPPTÄCKARE
Mer information om lägret hittar ni här: 100-årsresan
ÄVENTYRARE - UTMANARE
Mer information om lägret hittar ni här: Jamboree22
OBS! Anmäl er senast 28 februari för att slippa efteranmälningsavgiften!