Kommande i kårkalendern

18 Apr
Kårstyrelsemöte
Date Tue 18:30 - 21:00
25 May
Kårstyrelsemöte
Thu 18:30 - 21:00
12 Jun
Kårstyrelsemöte
Mon 18:00 - 21:00
16 Aug
Kårstyrelsemöte
Wed 18:30 - 21:00
5 Sep
Kårstyrelsemöte
Tue 18:30 - 21:00
20 Sep
Kårstyrelsemöte - MotionsKS
Wed 18:30 - 21:00
28 Sep
Kårstämma
Thu 18:30 - 22:00

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Under veckan har vi firat Thinking Day (liksom scouter runt hela världen) och vi tackar tisdagsavdelningarna som fixade programmet åt oss! Innan vi tar sportlov i Holken vill vi berätta lite om:

  • Nytt bidrag till Kompassenmöte
  • KLUR-kväll söndag 14 maj
  • Ny kombinerad ledarutbildning13-14 maj - Redo för sjön och Leda Scouting (på samma kurshelg!)
  • Sommarläger - anmälan är öppen till 15 mars
  • Seglarskolan


Bidrag till Kompassenmöte
Kårstyrelsen har beslutat återinföra ett "Kompassenbidrag" för att uppmuntra ledarteamen att träffas och få tid att lära känna varandra lite bättre än man kanske hinner under vanliga avdelningskvällar.

Syftet med Kompassenmötet är att stärka ledarteamet, det ska innehålla någon sorts teambuildingaktivitet och ersätts med 75 kr/ deltagare. Redovisas som ett vanligt utlägg kompletterat med beskrivning av aktiviteten och en deltagarlista.

Bidraget betalas ut en gång per verksamhetsår. (Och ja - det går att använda nu under våren, för innevarande år!)

KLUR-kväll söndag 14 maj
Vi vill gärna träffa alla ledare och funktionärer för en avslappnad eftermiddag/kväll i scoutingens tecken. Mer information kommer, men vik gärna datumet redan nu!

Ny kombinerad ledarutbildning 13-14 maj - Redo för sjön och Leda Scouting
Läs mer och anmäl dig via länken, kåren betalar som vanligt kursavgiften!

https://www.scouternasfolkhogskola.se/kurser-utbildningar/239/redo-fr-sjn-leda-scouting

Sommarläger - anmälan är öppen till 15 mars
Bifogar inbjudan igen, och har du några frågor så kontakta

Du loggar in med
1. Användarnamn = scoutens personnummer 12 siffror
2. Välj "Glömt lösenord"
3. Lösenord kommer till scoutens primära mejladress (antingen scoutens egen, eller någon av de föräldra-adresser vi har i kårens medlemsregister).

Seglarskolan
Inbjudan till seglarskolan kommer efter sportlovet, och kommer genomföras dessa veckor:

25 är för äventyrare (2008-2010)
26 är för spårare och upptäckare (2011-2014)
27 (2008-2014
31 (2008-2014)
33 (2008-2014)

En ny termin är igång, och här nedan berättar vi lite om vad som hände på Midvinterblotet. Det var premiär för Blot hemma i Holken, och härligt att se så många ledare på plats! Vi har även haft en vecka med "Kompassenkvällar" där vi lyckades samla de flesta av kårens ledare - så nu är vi Redo för en ny termin!

Ny larmkod till Holken gäller nu, och nytt lösenord till hemsidan och Holkens WiFi - har du inte fått dem så fråga en ledarkompis!

I slutet av mejlet kan du läsa om:

  • Årets Midvinterblot
  • Trygga Möten fördjupning
  • Grundkurs i jollesegling som ordnas av SSKS
  • Kårens Vårterminsprogram
  • Schema för Isbanan

Vi ses i Holken hälsar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Årets Midvinterblot
Helgen innan terminsstart höll vi det traditionella Midvinterblotet där fler än 70 av kårens funktionärer, ledare, utmanare och roverscouter deltog. Det blev många givande diskussioner, trevligt umgänge och god mat!

På lördagen fick vi höra från de flesta arbetsgrupper inom kåren om vad de gör och vad som är på gång under vårterminen. Vi fick bland andra träffa Kårstyrelsen (KS), Lägerkommittén (Läko), Isbanegruppen, Valborgsgruppen, Kommunikationsgruppen (f.d. Webb), IT-gruppen, Kårens Utbildningsledare (KUL), Tävlings- och arrangemangskommitté (Tako), Sollentuna Södra Kappseglingssällskap (SSKS), Materielgruppen, Båtkommittén (BK), Sjukvårdsansvarig och arbetsgruppen Fler ska få uppleva scouting. Dessutom pratade vi om kårens ekonomi, Stiftelsen, Kompassenveckan, Sensus och hur Utmanare kan hjälpa till inom kåren. På söndagen pratade vi om terminsprogram, scoutstegen, målspåren (per gren) och planeringsmatrisen för att sedan ägna oss åt grenplanering och avdelningsplanering.

Trygga Möten fördjupning
På Blotet hade vi också en mycket bra workshop för att fördjupa oss i Trygga Möten och prata om hur vi kan förebygga mobbning. Många förslag togs fram om hur vi kan jobba tillsammans för att skapa ännu tryggare möten för alla inom kåren. Förslagen behöver tas vidare på olika nivåer: med scouter i avdelningsverksamheten, inom ledarteamen och av KS för att sedan tas vidare i verksamheten.

Med scouter i avdelningen är det viktigt att ledare visar tydligt vad som är rätt och fel (om det går) och agerar snabbt när något händer. Vi behöver visa för scouterna att vi ledare finns för dem. Ledarna får diskutera om man vill ge alla scouter en fadder/buddy i gruppen och hur ni blandar scouterna i lagom mängd. Avdelningarna kan också ha regelbunden programpunkt varje termin med tema Trygga Möten. För seglande avdelningar finns det förslag på att organisera torrsegling vid första seglingstillfället för att skapa trygghet för alla scouter som inte har vana att segla och att bygga upp en grundkunskap framförallt inför seglingsstart med ev. teori innan.

På workshopen kom vi också fram till att vi behöver avsätta tid för teambuildning för ledare under terminen, ha mer reflektion i ledarteamen och kommunicera i ledarteamet och lyssna på varandra och våga ta hjälp. Ett förslag var också att ha en träff i mitten på terminen där hela ledarteamet kör fördjupningskurs inom respektive gren.

Kårstyrelsen kommer att titta vidare på resterande förslag och fundera hur vi kan ta dem vidare i verksamheten. Det gäller dokumentation av en åtgärdstrappa och utskick av en trygghetsenkät. Att ha kompassenvecka innan uppstart på HT även för seglande avdelningar; att ta fram förslag på att diskutera TM-situationer under kompassenvecka och prata om otrygga situationer. Vi kommer även titta på hur vi kan underlätta för överlämning mellan grenar inför HT (och ev. bromöte för ledare) och på hur vi kan utarbeta plan för hur “vuxna” ledare tar emot unga ledare. Vi tar förstås också med oss önskemålet om att fortsätta ha fördjupningskurser i Trygga Möten precis som på terminstarten.

Grundkurs i jollesegling som ordnas av SSKS (Sollentuna Södra KappseglingsSällskap)
På Blotet framkom ett behov för fler ledare att utvecklas inom segling och för nya ledare att lära sig hur man seglar i kårens två-mansjollar. Som tur är presenterade SSKS också på Blotet att de planerar att organisera en grundkurs i jollesegling för vuxna i vår. Kursen kommer att hållas den 13 och 14 maj 2023 och består av 2 dagar med pass på 5 timmar där vi blandar teori och praktik. Vi börjar kl 10 och avslutar ca. kl 16 då vi inte räknar tiden för lunch och fika som kurstid. Ni behöver ta med egen lunch och ombyte (om ni skulle råka kapsejsa). Vi erbjuder också möjlighet att prova på kapsejsning om vädret och vattentemperatur tillåter.

Ni anmälar er genom att fylla i detta formulär: https://forms.gle/MUQ5MJjo6C1PgbZv7 och för frågor mailar ni till . Kostnaden för kursen är 1 500 kr och avgiften går till föreningens verksamhet, ersättning till tränarna och kostnaden för drivmedel till följebåt. För ledare som är aktiva inom seglande avdelningar (eller kommer att vara det till hösten 2023) står kåren för kursavgiften och SSKS kommer att skicka faktura direkt till kåren.

Kårens Vårterminsprogram
Kårens vårterminsprogram bifogas

Schema för Isbanan
Vi hoppas på en kall vinter med försäljning av Blåbärssoppa och Grillad korv på Edsvikens is.
Alla avdelningar har fått en helg då de ansvarar för försäljningen. Om någon missat fördelningen av helger så bifogas den.
Hej alla KLURiga!
Till att börja med vill vi tacka måndagsledarna för en fin julavslutning, och samtidigt säga Grattis till Peter Schmidt som tilldelats "Kårens stora förtjänstmärke till Bengt Lindgrens Minne"! Peter finns alltid där man behöver honom som bäst, och har i många år verkat i Bengts anda och för kårens bästa ❤

Innan vi tar jullov i Holken tänkte vi vi i kårstyrelsen berätta lite om
  • Midvinterblot 13-15 januari 2023
  • Sommarläger
  • Inbjudan till vårterminen
  • Preliminärt vårterminsprogram
  • Tillsammans kan vi spara el i Holken i vinter
Nu ska vi bara sälja de sista granarna - sen blir det jullov i Holken! Tipsa gärna vänner och bekanta om att de kan stötta scoutkåren genom att köpa en scoutgran - onsdag eller torsdag kväll, vid Gateau eller Silverdals Blommor kl 17-19.

Och nu vill Patrull Ugglan (kårstyrelsen) önska er alla en riktigt God Jul ??❄⛄❄

Midvinterblot 13-15 januari 2023
Vårens planeringshelg "Midvinterblotet" kommer att gå av stapeln hemma i Holken, och inbjudan är på väg. Anmäl dig gärna direkt när du får den - så att det inte glöms bort under jullovet.

Sommarläger 2023
En hel del av kårens scouter åker på Jamboree i Sydkorea i sommar, resten av kåren kommer åka på läger på Vässarö 6-12 augusti (vecka 32). Spårare och eventuellt även upptäckare kommer att ha ett kortare läger ett par dagar under den här perioden.
Vi återkommer med exakta datum så snart vi kan efter planeringshelgen.

Preliminärt vårterminsprogram
Du som vill ha framförhållning hittar vårens viktiga datum i det preliminära terminsprogrammet.

Inbjudan till vårterminen
Kommer Mona att skicka ut till alla våra scouter i början av januari.

Tillsammans kan vi spara el i Holken i vinter
För att hålla ner Holkens elräkning lite behöver vi hjälpas åt med att hålla ytterdörrar stängda (även i garaget) och släcka lampor i lokaler som står tomma.