Kommande i kårkalendern

28 Sep
Kårstämma
Date Thu 18:30 - 22:00

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

TACK alla fantastiska Ledare och Funktionärer för ännu en härlig termin, där massor av scouter fått ännu fler härliga scoutupplevelser! Tack även till onsdagsledarna som ordnade vår soliga och fina sommaravslutning - och Grattis till Emil Sone som tilldelades årets KLUR-stipendium. Så snart vi har redovisat all vårens närvaro och packat lägerutrustningen så blir det sommarlov i Holken!

Vi passar på och ber dig som kanske promenerar i området att ta en sväng runt Holken - och titta till så allt ser bra ut ????

Här kommer ett sista ryck med information innan vi ägnar oss åt solkräm och myggstift!

  • Garagedörren
  • Lägerpackning
  • Redovisning
  • Nycklar
  • Seglarskola vecka 31
  • SjöLU - sjöscoutledarkurs 15-17/9 på Vindalsö
  • Planeringsdagen
  • Höstterminsprogrammet

En riktigt skön sommar önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Garagedörren - dubbelkolla att den verkligen är låst!
Den högra garagedörren har börjat krångla - och behöver lyftas lite i handtaget för att verkligen gå i lås. Vi vill att du som låser dörren drar i den, för att vara helt säker på att den verkligen är låst! (Det låter som om den låser, och ser låst ut vid en snabb blick - men drar man i handtaget går dörren upp...)


Lägerpackning
Onsdagen 21 juni kl 18.30-19.30 är det dags att packa till sommarlägret. Även om du inte ska med på lägret får du gärna hjälpa till att bära fram utrustning - blir vi fler går det lättare

Redovisning av utlägg
Har du ett utlägg från vårterminen är det hög tid att redovisa detta nu, innan verksamhetsåret tar slut 30/6. Bifogar Redovisningsblanketten. Fyll i, fäst kvittot på baksidan och lämna i Holkens brevlåda (eller Monas eller kassörens fack).

Nycklar
Slutar du som ledare och har haft en nyckel till Holken och/eller Skutan? Då är det dags att lämna tillbaka den nu! Eller om du slutat som ledare eller funktionär tidigare, men glömt att lämna tillbaka din nyckel...
Lägg nyckeln i ett kuvert märkt med ditt namn och lägg i Holkens låsta brevlåda snarast!
Nycklar som oförklarligt försvunnit ersätts med 200 kr - till PG 8 90 53-3 eller Swisha till 123 494 17 53.
Märk betalningen med Förlorad nyckel och ditt namn.

Seglarskola vecka 31
Det finns fortfarande platser kvar vecka 31 - sprid gärna till vänner och bekanta!
All information finns på kårens hemsida.

SjöLU - sjöscoutledarkurs 15-17/9 på Vindalsö
Vi vill tipsa om en väldigt inspirerande och rolig sjöscoutledarutbildning på Vindalsö i höst. Det finns ett par platser kvar än så länge! Kåren står som vanligt för kursavgiften.
All information och anmälan hittar du via länken
https://www.scouternasfolkhogskola.se/kurser-utbildningar/261/sju-delta-east-2023

Uppstart för höstterminen
Lördagen den 19 augusti är det Sjöledardag i Skutan för alla seglande avdelningar. Söndagen den 20 augusti kl 9.30-ca 15 är det Planeringsdag i Holken för alla kårens ledare. Skriv in datumen i kalendern redan nu - inbjudan kommer i slutet av sommaren.

Preliminärt terminsprogram för höstterminen
För dig som vill ha lite framförhållning inför höstens aktiviteter så bifogas ett preliminärt terminsprogram för hösten. Alla datum är inte klara, och det KAN bli ändringar -

Vårterminen går med en väldig fart och helgerna fylls med hajker i skog och på vatten!

Samtidigt som ledarna nu fyller i de sista strecken på närvarolistorna börjar Valberedningen kavla upp ärmarna inför kårstämman i september ☺ Vill du underlätta deras arbete lite så börja redan nu fundera på vad du vill bidra med nästa år - är du ledare har du förhoppningsvis berättat det genom att svara på "Ledarenkäten" som kårstyrelsen skickade ut häromveckan. Det är inte vilken enkät som helst - den ger styrelsen viktig info om hur ledarteamen har det, och hur vi ska planera inför höstterminen. Nästan alla ledare har fyllt i - har du missat går det bra att fylla i nu!

Vi kommer även - som varje år - behöva fylla på i våra arbetsgrupper, som till exempel Grangruppen, Valborgsgruppen, Isbanegruppen, IT-gruppen, Hustomtarna, Materielgruppen eller i någon av alla övriga grupper som alla gör ett fantastiskt arbete för att kårmaskineriet ska fungera smidigt!

Valberedningen når du via
Skriv en rad och berätta vad du vill göra nästa år - då blir de glada ❤

Dessutom är det här på tapeten just nu:

  • Terminsavslutning onsdag 7 juni kl 18.30-ca 20.00
  • Sensuslistor
  • Seglarskolan har platser kvar vecka 31

Önskar er alla en riktigt härlig helg
Soliga hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Terminsavslutning onsdag 7 juni kl 18.30-ca 20.00
Hela kåren har gemensam terminsavslutning och inbjudan kommer inom kort.


Sensuslistor
I samband med terminsavslutningen ska även vårens närvarolistor/ Sensuslistor slutsigneras. Är Du ansvarig för en av kårens Sensuslistor, men osäker på hur du ska fylla i/ om du gjort rätt - kontakta Mona innan du signerar så kikar vi tillsammans.
Jag kommer finnas på plats i samband med avslutningen för att svara på frågor! Eller ännu hellre - hör av dig nästa vecka, så har vi lite mer marginal


Seglarskolan har platser kvar vecka 31
Du som är ledare får gärna tipsa seglingssugna scouter om att vi har lediga platser kvar på seglarskolan vecka 31. All information finns på kårens hemsida www.sollentunasodra.se

Seglarskolan är öppen för alla födda 2009-2014.

Antalet platser är begränsat och anmälan räknas inte som komplett förrän anmälan och betalning mottagits. Kostnaden för en vecka är 2450 kronor och först till kvarn till platserna gäller
Anmälan sker via SMEDJAN (Anmälan är bindande). Tänk på att anmäla dig till ett arrangemang som innefattar ditt födelsedatum i titeln.
Du som inte är scout i Sollentuna Södra registrerar dig först som ”Icke-medlem”.

I och med att det nu är öppet vatten på Edsviken tackar vi Isbanegruppen för i år, och lämnar över stafettpinnen till Valborgsgruppen,

På senaste styrelsemötet pratade vi dessutom om:

  • Valborg
  • Myror och sopor
  • Ledarpusslet inför hösten
  • Kårens Arbetsgrupper

Glad Påsk önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Valborg
Valborgsgruppen hälsar att förberedelserna är i full gång, och att Bemanningslistorna snart kommer till en inkorg nära dig.

Som vid alla Kårarrangemang behöver vi alla hjälpas åt med genomförandet - både scouter, föräldrar, ledare och funktionärer!

Det finns något för alla, och både innan, under och efter Valborg

Myror och sopor
Myrorna har flyttat in i Holken även denna vår, och det är viktigt att vi hjälps åt att hålla rent på golv och bänkar i köket, samt gå ut med matavfallspåsen varje kväll om vi lagt något i den (Nyckel till soptunnorna hänger i städskrubben och vid diskbänken i garaget)

Apropå sopor behöver vi bli ännu bättre på att sortera ut pappers-, plast-, glas-, och metallförpackningar och endast lägger restsopor i svarta sopsäcken.

Förpackningar får man gärna ta med till insamlingen mitt emot OK om det blir fullt i köket!

(Läggs de i gröna soptunnan får jag bannor av SEOM)

Ledarpusslet inför hösten
Det kan kännas långt bort, men Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) börjar så smått tänka på höstterminen - och ber dig fundera gärna på i vilken avdelning DU vill vara ledare i höst - så kan du svara snabbt när Ugglorna kommer och frågar ????

Kårens Arbetsgrupper
Våra Arbetsgrupper är ovärderliga för att få alla olika delar av kåren att fungera. Flera av våra Arbetsgrupper kommer behöva förstärkning med fler medlemmar till hösten, och ni som är ledare får jättegärna "fiska" lite bland föräldrarna och se vilka som är intresserade av hjälpa till med till exempel, Båtar, Materiel, Isbana, Valborg eller med Julgransförsäljning.