Ugglan Hoar i Oktober 2024

Hej alla KLURiga!

Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) har varit på sin första hajk, och hunnit prata ihop sig inför det kommande året. Precis som tidigare år är styrelsen indelad i ett antal AUn (arbetsutskott/ patruller) och varje AU ansvarar för ett par avdelningar och några av kårens arbetsgrupper. Respektive AU kommer att kontakta ”sina” grupper och presentera sig inom kort! Utöver en härlig hösthelg på Frustunaby utanför Gnesta så pratade vi bland annat om det här som är aktuellt i Holken just nu:

  • Arbetsdag i Holken 10 november
  • Dags att söka kårens utmanarstipendier
  • Kårens Krisplan
  • Kompassenmöten för kårens arbetsgrupper
  • Teambuilding för kårens ledarteam
  • Belysning till grusplanen vid eldstäderna
  • Påminnelse om att släcka lampor och låsa dörrar & fönster
  • Midvinterblot – vårterminens planeringshelg. Save the date!

Nu önskar vi hela kåren ett riktigt skönt Höstlov!
Hälsningar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Arbetsdag i Holken 10 november
Söndagen den 10 november kl 13-16 är det arbetsdag i Holken, då vi tillsammans gör lite fint utomhus inför vintern, och ser över vår gemensamma utrustning. Framförallt en aktivitet för kårens föräldrar – men alla är välkomna till en trevlig eftermiddag!

Dags att söka kårens utmanarstipendier
På kårstämman berättade vi att för kårens utmanare så finns två stipendier att söka. Mer information om dem, samt hur du söker, finns allra sist i detta mejl. Stipendierna delas ut på julavslutningen den 4 december. Sista ansökningsdag är 17 november. Utmanarna kommer även att få ett separat mejl med information – om de nu inte alla läser Ugglan Hoar till sista raden…

Kårens Krisplan
Kårens Krisplan är under översyn, och tills den nya är klar gäller förra årets Krisplan. Den bifogas detta mejl, finns på kårens hemsida under KLUR (när man loggat in), i Filarkivet under ”Absolut viktigaste dokumenten” samt utskriven i Ledarpärmen vid Avdelningsfacken. Den är tänkt att vara ett stöd för våra ledare ”om det händer” – kika gärna igenom den nu på en gång, så att du är förberedd den dag du behöver den (Förhoppningsvis inte alls!)

Kompassenmöten för kårens arbetsgrupper
Våra ledarteam startade terminen med ett ”Kompassenmöte” – där de fick tillfälle att prata ihop sig och rikta in kursen för det kommande året. Självklart vill vi att även alla Arbetsgrupper ska få en så bra start som möjligt, och även de kommer att få lite uppgifter att prata ihop sig om! Information kommer från kårstyrelsen inom kort, om ni inte redan har fått den!

Teambuilding för kårens ledarteam
En rolig aktivitet eller en god middag kan vara bra för sammanhållningen i ledarteamet/ arbetsgruppen. Kåren bidrar med 75 kr per ledare/ funktionär till en aktivitet en gång per verksamhetsår. Ni redovisar kvittot ”som vanligt” och skriver Teambuilding/Avdelning på Redovisningsblanketten.

Belysning till grusplanen vid eldstäderna
Det finns en strålkastare vid eldstäderna, och man tänder den genom att tända lampan i vedboden. Strålkastaren släcks sedan när lampan i vedboden släcks! Vi hoppas att den underlättar scoutmöten i vintermörkret – och ber er komma ihåg att även släcka och låsa vedboden efter ert möte!

Påminnelse om att släcka Holkens lampor och låsa dörrar
Det är återigen dags att påminna om hur viktigt det är att vi larmar och låser ytterdörren – men även att vi kollar att ALLA lampor är släckta, samt att dörren till övervåningen (och nedanför trappan) verkligen är låst innan vi lämnar Holken.

Midvinterblot – vårterminens planeringshelg 10-12 januari 2025
Vi vill redan nu slå ett slag för vårens planeringshelg, som kommer gå av stapeln på ”Drakuddens Konferens & Lägergård” utanför Bro. Vi åker gemensam buss från Holken fredag kväll och sedan väntar planering, utbildning, ljusspår och andra scoutaktiviteter (och god mat) fram till söndag eftermiddag. För den som inte kan vara med hela helgen går det bra att ansluta en del av helgen – då får man dock ordna egen transport. Vi återkommer med mer information och program – men rekommenderar varmt att ni noterar datumet redan nu!

Utmanarstipendiet
Dags att ansöka om kårens utmanarstipendium, som kommer att delas ut på kåravslutningen den 4 december. Kåren har möjlighet att dela ut ett antal stipendier för att uppmuntra utmanare som gjort som gjort något ”lite extra” för kåren eller bland sina utmanarkompisar! Stipendiet är på 4 000 kr och täcker största delen av en Blå Hajk, Biscaya eller Explorer Belt-upplevelse. Man kan ansöka om stipendiet själv, eller nominera någon som man tycker har gjort sig förtjänt av det! Ansökan skickas till senast den 17 november

Janne Haglunds Minnesfond
Janne Haglund jobbade som konsulent i kåren från 1972 tills han blev sjuk 1999. Vid sin bortgång 2011 donerade han sin innehållsrika scoutsamling, samt en större summa pengar till kåren. Kåren har nu möjlighet att årligen dela ut 1-3 stipendier à 5 000 kr vardera till ungdomar/ledare i Sollentuna Södra Scoutkår, för deltagande i scoutarrangemang i utlandet alternativt deltagande i utbildningar i utlandet i syfte att utvecklas inom scoutverksamheten. Ansökan görs skriftligt med en motivering av hur stipendiet ska användas. Kårstyrelsen fattar beslut om vilka som ska få stipendier. Man kan inte bli nominerad av andra och ansökan ska ske individuellt. Ansökan skickas till ks senast den 17 november