- Hem
- Kåren
- Scout / Förälder
- Avdelningar
- Seglarskolan
- Läger
- Logga in / ut
- Sök
- SMED
Välkommen till Sollentuna Södra Scoutkår!
Sollentuna Södra Scoutkår är en av landets största scoutkårer. Vi bedriver scouting och segling genom äventyr och ledarskap för barn, unga och vuxna. Vårat hus Holken ligger i Tegelhagen i södra Sollentuna.
Hej alla KLURiga!
Vi har haft kårstämma i Holken och vill passa på att tacka alla funktionärer för era insatser förra året! Samtidigt önskar vi alla nya och gamla i arbetsgrupperna lycka till med allt som nu ska göras under det här året! Ett år som vi hoppas blir mer på plats, och mindre digitalt! Våra Bävrar har nu fått uppleva sin första scoutceremoni, blivit invigda och fått sina kårhalsdukar ❤ Den nya Patrull Ugglan (kårstyrelsen) har varit på Kickoff och planerat det kommande året, dessutom har de hunnit ha sitt första styrelsemöte i Holken.
Det händer mycket i Holken just nu, högt och lågt:
Hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Höstlov och ombyggnad i köket
Under höstlovet (v 44) kommer Holkens kök få en ansiktslyftning, det innebär att vi inte har något fungerande kök under lovet, samt att Storholken kommer vara full med evakuerad köksutrustning! Vi ser med spänning fram emot vårt nya fräscha kök!
Tillbud i Skutan - och om att skriva Tillbudsrapport
Vi har haft ett tillbud i Skutan då någon klippt av sladdarna till batteriladdarna samtidigt som kontakterna satt i ett grenuttag. Oklart om det var bus, sabotage eller bara dumt! Även oklart om det var en scout eller någon annan som bara gått in i Skutan under ett seglingsmöte.
Med anledning av det här vill vi tipsa om två saker:
1. Prata - ännu mer - säkerhet med era scouter! Gäller både el, eld, vassa saker, annat som kan vara "farligt". Tänk på att det som är självklart för dig som ledare kanske inte är lika självklart för våra scouter!
2. OM något allvarligt händer i verksamheten så skriv en "Tillbudsrapport". Blanketten finns i Filarkivet under "Absolut Viktigaste dokumenten", eller i Ledarpärmen vid avdelningsfacken.
Tillbudsrapporterna finns i två varianter - Byggnad eller Personskada (allvarligare skärskador, fallskador, benbrott etc), och vi samlar in dem för att få en bild av riskfyllda moment i vår verksamhet, för att se om det är något vi behöver åtgärda. Ifylld blankett lämnas i brevlådan utanför kontoret.
Hyresgäster i Holken
Holken är nu uthyrd till hyresgäster i princip varje helg nu, från lördag kl 10 och ibland redan från fredag kväll kl 17. Det är viktigt att våra hyresgäster får disponera sin/ sina hyrda lokaler så ostört som möjligt, och vi ledare ska endast i undantagsfall gå in i Holken när det är uthyrt. På söndagar efter kl 15 har de städat färdigt (oftast - vissa helger hyr de längre tid) och då är det fritt fram för oss att vara i Holken igen.
Det här innebär att ni som ska på hajk behöver planera, och redan i veckan innan hajken bära ner saker från vinden och avdelningsskåpen och ställa i garaget - för att vi ska slippa spring på bottenvåningen när det är uthyrt.
Och jo - våra hyresgäster har fått kontaktuppgifter till jourpersoner om de har frågor under "sin helg". Det är inte meningen att du som råkar vara "förbipasserande KLUR" ska serva dem, eller fixa (kårens) skarvsladdar och annat som de kan ha glömt att ta med...
Utmanarstipendiet
Dags att ansöka om kårens utmanarstipendium, som kommer att delas ut på kåravslutningen den 7 december.
Kåren har möjlighet att dela ut ett antal stipendier för att uppmuntra utmanare som gjort som gjort något ”lite extra” för kåren eller bland sina utmanarkompisar! Stipendiet är på 4 000 kr och täcker största delen av en Blå Hajk eller Biscaya-upplevelse.
Man kan ansöka om stipendiet själv, eller nominera någon som man tycker har gjort sig förtjänt av det! Ansökan skickas till senast den 15 november.
Janne Haglunds Minnesfond
Kåren har möjlighet att årligen dela ut 1-3 stipendier á 5 000 kr vardera till ungdomar/ledare i Sollentuna Södra Scoutkår, för deltagande i scoutarrangemang i utlandet alternativt deltagande i utbildningar i utlandet i syfte att utvecklas inom scoutverksamheten.
Ansökan görs skriftligt med en motivering av hur stipendiet ska användas. Kårstyrelsen fattar beslut om vilka som ska få stipendier.
Man kan inte bli nominerad av andra och ansökan ska ske individuellt.
Ansökan skickas till senast den 15 november
Förtjänstmärken
I samband med julavslutningen delar vi ut Förtjänstmärken till ledare och funktionärer som varit aktiva 5, 10, 15 eller 25 år. Vi försöker hålla koll med hjälp av SMED, men det är lätt att missa någon/ något år... Vet du att det är dags, eller saknar du ett märke som du inte haft möjlighet att ta emot de senaste åren så skicka ett mail till så att vi inte glömmer bort dig!
Julavslutning
Kårens gemensamma Julavslutning blir tisdagen den 7 december. Tisdagsgrupperna planerar som bäst, så vi ber att få återkommer med inbjudan.
Julgransförsäljning
Den 27 november börjar kårens Julgransförsäljning, och pågår alla helger fram till jul. Fundera gärna på vilken dag just DU vill sälja, så är du beredd när det blir dags att välja försäljningspass. Granarna är beställda, och snart kommer bokningslistorna.
Midvinterblot i Holken
Vårens planeringshelg går av stapeln den 14-16 januari 2022. Om du bokar helgen i din kalender så återkommer vi med hur programmet kommer se ut! Planen är att det ska bli utbildning, planering, mys i form av ljusspår, mat och 100-årsjubileumsmiddag - hemma i Holken! Vi återkommer med detaljer och inbjudan.
Arbetsgrupp "Fler ska få uppleva scouting"
Sollentuna Södra är landets största scoutkår, men trots det får inte alla som vill bli scouter plats hos oss - utan hamnar i vår (tråkiga) långa kö. För att ge fler chansen att bli scouter snabbare vill vi tillsätta en arbetsgrupp som kikar på hur det skulle kunna gå till...
Kan vi utöka antalet avdelningar, kan vi hjälpa till att starta en ny kår, kan vi stötta våra grannkårer att ta emot fler medlemmar - eller vad tror du?
Vi vet att Thomas Bindzau brinner för frågan! Vill du också vara med i vår nya arbetsgrupp med målet att "Fler ska få uppleva scouting" så skicka ett mail till .
Bidrag från Birka till Jamboree-deltagare
På Birkas distriktsstämma beslutades att scouter som blir ansöker och blir antagna till Jamboree 2023 (i Sydkorea) kan söka bidrag från distriktet om max 4.000 kr per deltagare. Budget på distriktet avsatt för upp till 50 scouter och om fler söker så delas totalen mellan de sökande, dvs bidraget blir då mindre per scout. Även ledare och funktionärer kan söka - men deras pott finns bara om det är färre än 50 scouter som sökt bidraget.
Scouternas valberedning
Inför Scouternas stämma - Demokratijamboree - 2022 vill valberedningen höra hur DU tycker att den nya styrelsen ska se ut. Vilka kunskaper och förmågor tycker DU det är viktigt att den nya styrelsen besitter? Tyck till här https://bit.ly/dinstyrelse
Brännpennor
Var är de??? Vi har gjort i ordning två nästan identiska lådor för att hälften av våra brännpennor ska kunna finnas kvar i Holken - nu är ALLA borta! Materielgruppen börjar bli lätt gråhårig. Vi påminner igen... OM man behöver ta med brännpennor till Skutan så tar man bara EN låda - den andra lådan ska stå kvar i Holken till övriga avdelningar som också kan vilja använda brännpennor!
Oj, det blev långt... Hejja dig som orkat ända hit ❤
I helgen har kårstyrelsen varit på kick-off på Frustunaby i Gnesta. Vi har lärt känna varandra, pratat om hur vi vill samarbeta under året och njutit av ljuvligt höstväder och god mat och fika.
Kårstyrelsen är indelad i mindre grupper, arbetsutskott, som håller kontakten med olika avdelningar/veckodagar och arbetsgrupper. Arbetsutskotten kommer att hälsa på hos ledarteamen de kommande veckorna för att presentera sig och prata om verksamheten men alla är välkomna att kontakta kårstyrelsen direkt på .
Vill du veta vilka som sitter i kårstyrelsen, så titta här.
Helgen 25-26 september hölls det flera scouttävlingar i Sollentuna när Silverboken/Mickeljakten och BirkaBallt kombinerades till en tävlingshelg. Scouttävlingarna består av olika aktiviteter i form av ett antal kontroller som scouterna genomför.
Under lördagen deltog Äventyrarpatruller från Rotebro Scoutkår, Sollentuna Norra Scoutkår och Sollentuna Södra Scoutkår i tävlingen Silverboken. Sollentuna Södra Scoutkårs Äventyrare deltog i blandade patruller från kårens fyra avdelningar Kon-Tiki, Kaparna, Katastrof och Kängorna. Patrullerna hade döpts till Knut, Kurt, Kaj och Kent.
Det blev patrullen Falken från Rotebro Scoutkår som vann Silverboken före Södras patruller Knut/Kent och Kurt.
På söndagen var det dags för BirkaBallt där drygt 80 patruller från 11 olika kårer deltog. Syftet med BirkaBallt är att vara en mötesplats för scouter. Värdskapet för BirkaBallt roterar mellan de olika kretsarna i distriktet. Patruller från alla Sollentuna Södra Scoutkårs Spårar-, Upptäckar- och Äventyraravdelningar deltog. I tävlingen för Spårare vann Södras patrull från Silverrävarna medan första platsen i tävlingen för Upptäckare gick till Södras patrull från Sjöbusarna. Tävlingen för Äventyrare vanns av Vargarna/Vandrarna från Viksjö Scoutkår.
I år räknades resultaten i BirkaBallt även som resultat för Mickeljakten och de presenterades på Valborgsängen i slutet av dagen. I Mickeljakten (Äventyrare) gick segern till patrullen Kurt/Kent före Rotebros patrull Falken och Södras patrull Kaj. I Kurreskuttet (Upptäckare) kom en patrull från Sjöbusarna på första plats följd av två patruller från Havsörnarna. I Silversvansen kom Silverrävarna på första plats, före två patruller från Sälarna. Priset för bästa kår gick också till Sollentuna Södra.
Handlingarna till Sollentuna Södra Scoutkårs Kårstämma tisdagen den 28 september finns nu tillgängliga.
Du kan också hitta alla dokument i Filarkivet:
Filarkiv > Kårstämmor > 2021
I mappen 2021 finns även en egen mapp med alla handlingar till Distriktsstämma i Birka Scoutdistrikt.
Varmt välkomna till Holken den 28e!
Kårstyrelsen
Hej alla KLURiga!
Verksamheten i Holken är i full gång, och nu har även våra nya Bävrar haft sina första möten! Blåbärskursen lockade glädjande många deltagare, och imorgon blir det Sjögräskurs för alla som vill få en bra grund som sjöscoutledare. I kåren finns även scouter som hunnit segla mycket mer, och nu vill vi passa på att gratulera Sandor van der Sluijs Wollin som vunnit Junior-SM i 2-krona! Grattis, och väl seglat!
Kårstyrelsen har haft styrelsemöte, och bland mycket annat pratat om det här:
Härliga hösthälsningar från Holken!
önskar "Patrull Ugglan" (Kårstyrelsen) genom Mona i Holken
Kårstämma 28 september - motionera mera!
Den 28 september är det dags för Kårstämma i Holken, och vill du skicka in en motion med ditt bästa förbättringsförslag för kåren, så ska den finnas hos senast lördag 18/9.
Och vill du vara med i en arbetsgrupp som Valborgsgruppen, Isbanegruppen, Valberedningen eller Båtkommittén - eller någon annan rolig arbetsgrupp du sneglat på - hör av dig till
Coronarestriktioner
Den 29 september tar myndigheterna bort de flesta pandemirestriktionerna, men det betyder inte att smittan försvinner bums. I samband med det tar vi bort regeln om max två personer per rum inomhus i Holken. Samtidigt vill vi uppmuntra avdelningarna till fortsatt uteverksamhet så långt det bara är möjligt! Det har ju gått riktigt bra det senaste året! Vid de tillfällen då man verkligen behöver vara inomhus kanske man kan ta in en patrull i taget? Styrelsen vet att ni alla tänker ansvarsfullt och gör kloka val för just din avdelning ❤
Ny ordning i garaget
I höst försöker vi underlätta för avdelningarna genom att samla utrustning för "mat-aktiviteter" i garaget, i hyllan mot ytterväggen. Allt är inte helt klart än - men snart hittar ni alla bunkar, skärbrädor, slevar och vispar i lådor i garaget. Nytt är även ett kylskåp i garaget, där varje gren har sin egen hylla - och där det finns ketchup och senap till alla! Tanken är att ni ska slippa leta i kök och porslinsförråd (De sakerna ska INTE användas utomhus), och inte heller behöva fundera på var "allt" ska läggas tillbaka efter ert möte.Diska går det bra att göra i garaget, eller i diskbaljor utomhus (dessa finns också i hyllan!)
Det här innebär även att avdelningar som varit på hajk och hängt vindskydd/ pressar på tork behöver ta bort dem mycket snabbare än tidigare - senast måndag kväll efter hajken - för att det inte ska bli kaos. (Tid som behöver planeras in redan vid hajkplaneringen ?)
Det kommer en ordentlig instruktion till alla avdelningar så snart allt är klart i garaget - men nu är ni lite förvarnade!
Uthyrt i Holken på helgerna
Äntligen får vi börja hyra ut vår Holk till fester och kurser på helgerna, det är ett efterlängtat ekonomiskt tillskott till driften av Holken. MEN - det betyder att fredag kl 17 - söndag kl 16 kan Holken vara full med hyresgäster, och det är inte självklart att vi kan "dundra in" för planering och förberedelser som vi blivit vana det senaste året. I garaget och Ledarrummet på övervåningen har vi alltid "rätt" vara, men självklart gör vi alla vad vi kan för att inte störa våra hyresgäster! Kaffebryggare finns i pentryt på övervåningen.
Vill du ansvara för kårens Seglarskola 2022 - dags att ansöka nu!
Kårens populära seglarskola söker 2-3 ansvariga ledare för sommaren 2022. (Övriga instruktörer kommer vi att söka senare i höst). Vi söker nu dig som har varit ledare för seglarskolan tidigare, gärna är över 18 år och gärna har körkort. (En person av våra SeglarskoleAdmin behöver vara över 18 år). I din ansökan vill vi att du berättar lite om dig själv, din tidigare erfarenhet av kårens seglarskola samt varför just Du ska få ansvara för nästa sommars seglarskola. Ansökan ska mejlas till senast 30 september 2021.
Nedan framgår vad kårstyrelsen tittar på vid anställning av SeglarskoleAdmin:
För att kunna anställas som seglaskoleadmin för kommande sommars seglarskola ska man ha varit ledare för seglarskolan tidigare. Minst en av de som anställs som admin ska vara över 18 år och gärna ha körkort. Ansökan ska mejlas till och sista ansökningsdag ska vara minst två veckor efter annonserna skickas/läggs ut.
Kårstyrelsen anställer seglarskoleadmin baserat på deras meriter och lämplighet. Det är meriterande att ha erfarenhet av seglarskolan, att ha varit ledare i kåren och att ha seglingsvana. Lämpligheten bedöms baserat på personens mognad, förmåga att organisera seglarskoleverksamheten och att leda övriga seglarskoleledare. Kårstyrelsen ska beakta att erfarenheter och kunskaper ska kunna föras vidare på ett effektivt sätt mellan åren. Därför är det bra om åtminstone en av de ansvariga har varit seglarskoleadmin tidigare och att åtminstone någon av de nya admin sannolikt vill fortsätta i samma roll nästa år. Kårstyrelsen får vid behov inhämta synpunkter från senaste sommarens admin vad gäller lämplig sammansättning av kommande sommars seglarskoleadmin.