- Hem
- Kåren
- Avdelningar
- Scout / Förälder
- Läger
- Seglarskolan
- SMED
- Sök
- Logga in / ut
Välkommen till Sollentuna Södra Scoutkår!
Sollentuna Södra Scoutkår är en av landets största scoutkårer. Vi bedriver scouting och segling genom äventyr och ledarskap för barn, unga och vuxna. Vårat hus Holken ligger i Tegelhagen i södra Sollentuna.
Hej alla KLURiga!
Plötsligt är vi mitt i höstterminen, och den nya kårstyrelsen har hunnit ha sin första patrullträff (styrelsemöte). Här vill vi berätta lite om vad som avhandlades!
Höstsoliga hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Lägermöte inför sommaren 2023
Sommaren 2023 arrangeras sommarläger grenvis. Självklart kan flera grenar ordna läger tillsammans om de önskar, vi behöver dock börja prata ihop oss!
Kåren bjuder in till Lägerplanering söndagen den 13 november kl 19 i Holken.
Vi vill gärna se 1-2 representanter per avdelning på mötet, viktigt att alla avdelningar är med och tycker till!
Hyresgäster i Holken
Holken är nu uthyrd till hyresgäster i princip varje helg nu, från lördag kl 10 och ibland redan från fredag kväll kl 17. Det är viktigt att våra hyresgäster får disponera sin/ sina hyrda lokaler så ostört som möjligt, och vi ledare ska endast i undantagsfall gå in i Holken när det är uthyrt. På söndagar efter kl 15 har de städat färdigt (oftast - vissa helger hyr de längre tid) och då är det fritt fram för oss att vara i Holken igen.
Det här innebär att ni som ska på hajk behöver planera, och redan i veckan innan hajken bära ner saker från vinden och avdelningsskåpen och ställa i garaget - för att vi ska slippa spring på bottenvåningen när det är uthyrt.
Och jo - våra hyresgäster har fått kontaktuppgifter till jourpersoner om de har frågor under "sin helg". Det är inte meningen att du som råkar vara "förbipasserande KLUR" ska serva dem, eller fixa (kårens) skarvsladdar och annat som de kan ha glömt att ta med...
Utmanarstipendiet
Dags att ansöka om kårens utmanarstipendium, som kommer att delas ut på kåravslutningen den 5 december.
Kåren har möjlighet att dela ut ett antal stipendier för att uppmuntra utmanare som gjort som gjort något ”lite extra” för kåren eller bland sina utmanarkompisar! Stipendiet är på 4 000 kr och täcker största delen av en Blå Hajk eller Biscaya-upplevelse.
Man kan ansöka om stipendiet själv, eller nominera någon som man tycker har gjort sig förtjänt av det! Ansökan skickas till senast den 15 november
Janne Haglunds Minnesfond
Kåren har möjlighet att årligen dela ut 1-3 stipendier á 5 000 kr vardera till ungdomar/ledare i Sollentuna Södra Scoutkår, för deltagande i scoutarrangemang i utlandet alternativt deltagande i utbildningar i utlandet i syfte att utvecklas inom scoutverksamheten.
Ansökan görs skriftligt med en motivering av hur stipendiet ska användas. Kårstyrelsen fattar beslut om vilka som ska få stipendier.
Man kan inte bli nominerad av andra och ansökan ska ske individuellt.
Ansökan skickas till senast den 15 november
Seglarskoleledare sökes till sommaren 2023
Utmanare och Roverscouter - se hit!
Om du vill vara ledare på kårens seglarskola sommaren 2023 så är det dags att skicka in din ansökan nu, eller senast 31 december 2022.
Här https://www.scoutnet.se/activities/view/2783 hittar information om vad det innebär och vad som önskas av dig som ledare. Det är även via länken du fyller i din ansökan.
Kvarglömt i Holken och Skutan
Holken svämmar över av kvarglömda kläder - tipsa gärna scouterna i er avdelning (och deras föräldrar) om att titta nedanför trappan till Holkens övervåning om de saknar något.
Kvarglömt i Skutan har flyttat upp till Holkens garage.
Åker till välgörenhet inom kort om ingen
Scout-Prylbytardag i Holken
Det finns planer på att arrangera en "Scoutpryl-bytardag" i Holken - kan det vara intressant tror du? Och vill DU vara med och hålla i trådarna? Varmt välkommen att kontakta Mona, via
Förtjänstmärken
I samband med julavslutningen delar vi ut Förtjänstmärken till ledare och funktionärer som varit aktiva 5, 10, 15 eller 25 år. Vi försöker hålla koll med hjälp av SMED, men det är lätt att missa någon/ något år... Vet du att det är dags, eller saknar du ett märke som du inte haft möjlighet att ta emot de senaste åren så skicka ett mail till så att vi inte glömmer bort dig!
Julavslutning
Kårens gemensamma Julavslutning blir måndagen den 5 december. Måndagsgrupperna planerar som bäst, så vi ber att få återkommer med inbjudan.
Julgransförsäljning
Den 26 november börjar kårens Julgransförsäljning, och pågår alla helger fram till jul. Fundera gärna på vilken dag just DU vill sälja, så är du beredd när det blir dags att välja försäljningspass. Granarna är beställda, och snart kommer bokningslistorna
Midvinterblot- vårens planeringshelg
Vårens planeringshelg går av stapeln den 13-15 januari 2023. Om du bokar helgen i din kalender så återkommer vi med hur programmet kommer se ut! Planen är att det ska bli utbildning, planering, mat och mys i form av ljusspår! Vi återkommer med detaljer och inbjudan
Den 28 september, är det dags för kårens årsmöte - Kårstämma - och alla kårens medlemmar är välkomna att vara med! På årsmötet väljer vi vilka som ska leda kåren nästa år, det vill säga kårordförande och styrelse. Vi bestämmer även vad vi ska göra med kårens pengar och vart vi vill åka på läger. Sedan väljer vi vilka som ska vara med i kårens alla arbetsgrupper (Valborg, Granar, Isbana, Båtkommitté, Lägerkommitté och många fler). Vi beslutar även om de förslag (motioner) som kommit in från medlemmarna.
Alla medlemmar är välkomna, men det är inget måste att vara med. Vanligast är att deltagarna är äventyrare och äldre - men alla är som sagt välkomna! Vi börjar 18.30 och håller på tills vi är klara - vilket brukar kunna bli runt 22 eller 22.30 - men man kan gå när man känner att man behöver (för att det inte ska bli alltför sent - det är ju ändå mitt i veckan).
Inbjudan och Föredragningslista bifogas. I föredragningslistan kan man läsa vad som kommer hända under kvällen, och i vilken ordning det händer. Motionerna, årsredovisning och budget finns nu tillgängliga när du loggar in som KLUR på hemsidan. Du hittar dem också i Kårstämma-mappen i filarkivet.
Varmt välkomna önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen)
Hej alla KLURiga!
Höstterminen är i full gång, och Holken och Skutan sjuder av liv på kvällarna, precis som det ska vara!
Vår kårstämma närmar sig, och Valberedningen vill gärna ha tips på folk som vill jobba i våra arbetsgrupper! Du kanske har slutat som ledare men vill göra en annan sorts insats, eller så kanske du vet någon superbra scoutförälder, mor -far-förälder eller granne som vill vara med och göra skillnad för våra scouter, kåren och Holken?!
Höstsoliga hälsningar till er alla från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen)
Valberedningen vill ha tips
Skicka dina bästa tips till eller kontakta valberedningen och berätta vad just DU vill göra för kåren under nästa år.
Kårstämma 28 september
Alla medlemmar är välkomna till Kårstämman - inbjudan skickades ut via mail tisdagen den 6/9 och finns även på kårens hemsida.
Motioner till Kårstämman
Har du ett förslag till förbättring eller annat vi ska besluta om på stämman så skriv en motion. Mer information hittar du i inbjudan och kom ihåg att skicka in din motion senast söndagen den 18/9.
Silverboken / Mickeljakten
Sollentunascouternas hösttävling söndagen den 25 september kommer i år innehålla lite extra festligheter med anledning av vårt hundraårsjubileum. Vi kommer behöva fler funktionärer än vanligt, så berätta för att du vill vara med och göra den här dagen till någonting alldeles extra för våra scouter!
100 % SCOUT - Scouternas Fredsdag
Den 21 september är en dag då vi gärna visar upp att vi är scouter, till exempel genom att ha scoutskjorta på oss i skolan eller på jobbet. Tipsa gärna scouterna i er avdelning, så kommer det vimla av scouter överallt den dagen!
Ansvariga för Seglarskolan 2023 sökes
Vill du ansvara för kårens Seglarskola 2023 - dags att ansöka nu!
Kårens populära seglarskola söker 2-3 ansvariga ledare för sommaren 2023. (Övriga instruktörer kommer vi att söka senare i höst). Vi söker nu dig som har varit ledare för seglarskolan tidigare, gärna är över 18 år och gärna har körkort. (En person av våra SeglarskoleAdmin behöver vara över 18 år) I din ansökan vill vi att du berättar lite om dig själv, din tidigare erfarenhet av kårens seglarskola samt varför just Du ska få ansvara för nästa sommars seglarskola. Ansökan ska mejlas till senast 18 september 2022.
För att kunna anställas som seglaskoleadmin för kommande sommars seglarskola ska man ha varit ledare för seglarskolan tidigare. Minst en av de som anställs som admin ska vara över 18 år och gärna ha körkort. Ansökan ska mejlas till och sista ansökningsdag ska vara minst två veckor efter annonserna skickas/läggs ut.
Kårstyrelsen anställer seglarskoleadmin baserat på deras meriter och lämplighet. Det är meriterande att ha erfarenhet av seglarskolan, att ha varit ledare i kåren och att ha seglingsvana. Lämpligheten bedöms baserat på personens mognad, förmåga att organisera seglarskoleverksamheten och att leda övriga seglarskoleledare. Kårstyrelsen ska beakta att erfarenheter och kunskaper ska kunna föras vidare på ett effektivt sätt mellan åren. Därför är det bra om åtminstone en av de ansvariga har varit seglarskoleadmin tidigare och att åtminstone någon av de nya admin sannolikt vill fortsätta i samma roll nästa år. Kårstyrelsen får vid behov inhämta synpunkter från senaste sommarens admin vad gäller lämplig sammansättning av kommande sommars seglarskoleadmin.
Bidrag från Birka Scoutdistrikt till deltagare på WSJ 2023
Du som ska åka på Jamboree i Sydkorea sommaren 2023 har möjlighet att ansöka om bidrag från Birka Scoutdistrikt. Här kan du ansöka om bidrag till World Scout Jamboree 2023 från Birkas Scoutdistrikt. Sista ansökningsdag för att söka bidraget är den 24 oktober 2022. Ansökan sker via formuläret på hemsidan, eller genom postalt brev (ska vara framme den 24 oktober, poststämpel gäller inte) innehållandes samma uppgifter som efterfrågas på hemsidan.
Posta ansökan till:
Scoutkansliet/Birka
Fridhemsgatan 8
112 40 Stockholm
Till alla scouter i Sollentuna Södra Scoutkår!
Om ungefär tre veckor, den 28 september, är det dags för kårens årsmöte - Kårstämma - och alla kårens medlemmar är välkomna att vara med!
På årsmötet väljer vi vilka som ska leda kåren nästa år, det vill säga kårordförande och styrelse. Vi bestämmer även vad vi ska göra med kårens pengar och vart vi vill åka på läger. Sedan väljer vi vilka som ska vara med i kårens alla arbetsgrupper (Valborg, Granar, Isbana, Båtkommitté, Lägerkommitté och många fler). Vi beslutar även om de förslag (motioner) som kommit in från medlemmarna.
Alla medlemmar är välkomna, men det är inget måste att vara med. Vanligast är att deltagarna är äventyrare och äldre - men alla är som sagt välkomna! Vi börjar 18.30 och håller på tills vi är klara - vilket brukar kunna bli runt 22 eller 22.30 - men man kan gå när man känner att man behöver (för att det inte ska bli alltför sent - det är ju ändå mitt i veckan).
Har du förslag på en förbättring i kåren så skriv en motion!
Vill du skriva en motion till stämman och behöver lite tips, så hittar du dem här https://www.scouterna.se/scout-ledare-kar/leda-scouting/tema/varldsforbattrarna/ eller i bifogad "Exempel-motion".
Motionen måste finnas hos kårstyrelsen senast den 18/9. Du skickar den till
Inbjudan och Föredragningslista bifogas.
I föredragningslistan kan man läsa vad som kommer hända under kvällen, och i vilken ordning det händer.
Varmt välkomna önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen)
Hej alla KLURiga!
(Kårfunktionärer, Ledare, Utmanar- och Roverscouter)
Lite extra välkomna till "Ugglan Hoar" - som är kårens info-mejl varje månad - säger vi till alla våra nya ledare för Bävrar, Spårare och Upptäckare. Välkomna i ledargänget!
Nu är sommarlovet i Holken nära, seglarskolans andra vecka är i full gång! Snart drar Spårare och Upptäckare iväg till Kopparbo på sin "Hundraårs-resa" och i slutet av sommaren blir det Nationell Jamboree i Skåne för Äventyrare och Utmanare.
Vi passar på och säger ett stort TACK ❤ till alla kårens ledare och funktionärer! Ni är fantastiska som ställer upp i vått och torrt, och gör så himla bra aktiviteter för våra scouter! Utan er blev det inget...
Nu hoppas vi på en sommar med mycket sol och bad och spännande upplevelser - och inte så väldigt många myggor! Innan man vet ordet av är det sedan dags för en ny härlig scouttermin, och här nedan hittar ni ett par datum att lägga in i kalendern redan nu! (Och en liten beskrivning av vad de innebär...)
TACK för i år, och en riktigt skön sommar ? önskar vi er alla, från "Patrull Ugglan" (Kårstyrelsen) genom Mona
Sommaruppehåll i Holken
Nu tar vi snart sommarlov i Holken, kårstyrelsen kommer titta till vår Holken då och då, men du som passerar på promenad får jättegärna ta ett varv runt huset och se att allt är lugnt! På dörren finns kontaktuppgifter till jourhavande KS-representant om du skulle behöva! Vissa veckor i sommar sker storstädning och golvvård - och då får vi inte gå på golven! Mona är tillbaka i mitten av augusti.
Uppdatering av våra avdelningar i SMED
Vi kommer uppdatera SMED (kårens medlemsregister) med höstens avdelningar när "Hundraårslägret" är avslutat. Vill du som ledare ta ut en lista över din nuvarande avdelning rekommenderar vi att du gör det nu direkt. Efter uppdateringen kommer även maillistorna gå till höstens avdelningar.
Sjöledardag lördag 20 augusti
Samling i Skutan för alla ledare i seglande avdelningar, och för dig som vill bli sjöscoutledare! Vi går igenom hur allt fungerar i Skutan, och det blir tillfälle att övningsköra följebåt och provsegla våra jollar. Vem vet - det kanske till och med blir lite kappsegling på eftermiddagen om intresse finns! Inbjudan kommer i augusti.
100-årsmiddag lördag 20 augusti
Scouterna kom till Sollentuna för 100 år sedan! Det vill vi fira med en hejdundrande jubileumsmiddag i Holken för alla KLUR. Inbjudan kommer, men boka redan nu in kvällen för en flådig middag - gärna med tidstypisk 20-talsinspirerad klädsel! Inbjudan kommer i augusti.
Planeringsdag sö 21 augusti
Gemensam planeringsdag för alla kårens ledare, där vi blandar lite utbildning, information, grenplanering (varje åldersgrupp planerar tillsammans) samt tid för ledarteamen att lära känna varandra lite. Vi börjar ca 9.30 och avslutar runt 15-16. Kåren bjuder på enklare lunch och fika. Inbjudan kommer i augusti.
Preliminärt Terminsprogram för hösten
Bifogat finns ett preliminärt terminsprogram för höstterminen, vissa datum är inte klara än, dem får ni på Planeringsdagen!
Inbjudan till Eurosea 15
Ett möte för alla sjöscouter i Europa 9-12 september, i år hålls det i Grekland. Är du (och någon kompis) intresserad av att representera Sveriges sjöscouter så hör av dig till Mona så skickar jag hela inbjudan!