- Hem
- Kåren
- Scout / Förälder
- Avdelningar
- Läger
- Logga in / ut
- Sök
- SMED
Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.
Hej alla KLURiga!
Årets första snö har fallit på Holken, och vi ser fram emot julgransförsäljning, julavslutning och Midvinterblot! Kårstyrelsen har även tittat igenom alla stipendieansökningar/nomineringar som kommit in - och vilka som får kårens stipendier kommer vi att berätta på julavslutningen. Då kommer vi även dela ut förtjänstmärken till ledare som varit med 5, 10, 15 och 25 år - vet du att det är din tur i år så skicka gärna ett mejl till så att vi hinner få hem ditt märke i tid!
Här nedan hittar du lite mer om vad som händer i kåren närmaste tiden:
Varma scouthälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Julavslutning
Torsdagen den 7 december kl 18.30-ca 20 är det avslutning för alla kårens avdelningar.
Inbjudan kommer!
Sensus-stuga
Efter avslutningen blir det Sensus-stuga inne i värmen i Storholken. Mona bjuder på fika och svarar på dina frågor kring närvaro-registreringen. Innan dagen är slut är det meningen att alla cirklar ska vara slutrapporterade till Sensus - för att vi (Mona) ska slippa tjata och jaga. Enda giltiga undantaget är äventyrare och utmanare som slutrapporterar efter Grötfesten.
Grötfest för KLUR
Tisdagen den 12 december kl 18.30 bjuder Patrull Ugglan in till KLUR-GRÖTFEST!
Gröt och trevligt umgänge för ledare och utmanare i Holken. Inbjudan och info om hur man anmäler sig kommer!
Försäljning av Scouternas julprodukter
I Holken finns nu Scouternas Julprodukter till försäljning på en vagn i hallen. Här säljer vi Scouternas ljus, adventskalender, julkort och julgranskulor (i årets färg - samt de vi har kvar i förra årets färg). Eventuellt överskott från försäljningen går till kårens verksamhet.
Midvinterblot
I väntan på en mer formell inbjudan vill vi tipsa alla KLUR om att reservera helgen 19-21 januari 2024 för kårens Planeringshelg inför våren. Utbildning, planering, scoutupplevelser, god mat och nya scoutvänner utlovas! Fredag kväll till söndag eftermiddag, och ju mer du är med desto mer hinner du uppleva/ få ta del av - men det finns även möjlighet att delta under en del av helgen. Den här gången kommer vi att vara på Malma Kvarn på Värmdö, där det finns goda möjligheter för övernattning! Håll utkik efter inbjudan med all info!
Julgransförsäljning
Behöver vi säga mer? Alla KLURiga behövs om vi ska klara bemanningen! Följ länken Julgransförsäljning 2023 och knip ett pass nu direkt. Vi uppskattar jättemycket om du som har tillgång till bil vill ta ett av passen på Slottsträdgården Ulriksdal hos Rappne, då våra utmanare har lite svårare att ta sig dit. Och har du krok på bilen och vill dra ett av släpen - ja då finns det plats för dig med i bemanningslistan!
Lösenordet för att komma åt bokningen finns i Monas mail "Dags att sälja Scoutgranar!" men har du varit med förr kan du säkert gissa det!
Snöskottning vid Holken
Vi har ingen "utomstående" som skottar snö från Holkens trappa och ner till garaget... Snöiga dagar får vi alla hjälpas av att skotta undan så vi tar oss fram och in. Först på plats får skotta lite helt enkelt - så kom gärna lite tidigare än vanligt om det snöat! Snöskyffel kommer stå vid Holkens brevlåda.
Seglarskoleledare sökes till sommaren 2024 ⛵
Utmanare och Roverscouter - se hit!
Om du vill vara ledare på kårens seglarskola sommaren 2024 så är det dags att skicka in din ansökan nu, eller senast 31 december 2023.
I bilagan till detta inlägg hittar du mer information om jobbet samt hur du ansöker.
Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) har varit på sin första hajk, och hunnit prata ihop sig inför det kommande året. Precis som tidigare år är styrelsen indelad i ett antal AUn (arbetsutskott eller patruller) och varje AU ansvarar för ett par avdelningar och några av kårens arbetsgrupper. Respektive AU kommer att kontakta "sina" grupper och presentera sig inom kort!
Utöver en härlig hösthelg på Frustunaby utanför Gnesta så pratade vi bland annat om det här som är aktuellt i Holken just nu:
Dags att söka kårens utmanarstipendier
På kårstämman berättade vi att för kårens utmanare så finns två stipendier att söka. Mer information om dem, samt hur du söker, finns längst ner i detta inlägg. Utmanarna kommer även få ett separat mejl med information - om nu inte alla läser Ugglan Hoar till sista raden ... Sista ansökningsdag är 19 november.
Efterlysning av kårens skarvsladdar
I Haket (ledarkontoret på övervåningen) har vi haft en blå plastback full med skarvsladdar och grenuttag. Den har varit uppskattad av många - men är nu spårlöst försvunnen. Vet du var den är - eller får du syn på den - så får du gärna hjälpa den att hitta hem igen! Vi är många som blir glada om sladdarna kommer tillbaka!
Påminnelse om att släcka Holkens lampor och låsa dörrar
Det är återigen dags att påminna om hur viktigt det är att vi larmar och låser ytterdörren - men även att vi kollar att ALLA lampor är släckta, samt att dörren till övervåningen (och nedanför trappan) verkligen är låst innan vi lämnar Holken.
Kårens Krisplan
Kårens Krisplan är nu uppdaterad med aktuella telefonnummer. Den finns bifogad till Ugglan Hoar i oktober 2023 mejlet, på kårens hemsida under KLUR (när man loggat in) samt utskriven i Ledarpärmen vid Avdelningsfacken. Den är tänkt att vara ett stöd för våra ledare "om det händer" - kika gärna igenom den nu på en gång, så att du är förberedd den dag du behöver den (Förhoppningsvis inte alls!)
Kompassenmöten för kårens arbetsgrupper
Våra ledarteam startade terminen med ett "Kompassenmöte" - där vi vill att de pratar ihop sig och riktar in kursen för det kommande året. Självklart vill vi att även alla Arbetsgrupper ska få en så bra start som möjligt, och även ni kommer få lite uppgifter att prata ihop er om! Information kommer från kårstyrelsen inom kort!
Teambuilding för kårens ledarteam
En rolig aktivitet eller en god middag kan vara bra för sammanhållningen i ledarteamet/ arbetsgruppen. Kåren bidrar med 75 kr per ledare/ funktionär till en aktivitet en gång per verksamhetsår. Ni redovisar kvittot "som vanligt" och skriver Teambuilding/Avdelning på Redovisningsblanketten.
Mer information om kårens stipendier:
Utmanarstipendiet
Dags att ansöka om kårens utmanarstipendium, som kommer att delas ut på kåravslutningen den 7 december.
Kåren har möjlighet att dela ut ett antal stipendier för att uppmuntra utmanare som gjort som gjort något ”lite extra” för kåren eller bland sina utmanarkompisar! Stipendiet är på 4 000 kr och täcker största delen av en Blå Hajk, Biscaya eller Explorer Belt-upplevelse.
Du kan ansöka om stipendiet själv, eller nominera någon som du tycker har gjort sig förtjänt av det!
Ansökan skickas till senast den 19 november
Janne Haglunds Minnesfond
Janne Haglund jobbade som konsulent i kåren från 1972 tills han blev sjuk 1999. Vid sin bortgång 2011 donerade han sin innehållsrika scoutsamling, samt en större summa pengar till kåren. Kåren har nu möjlighet att årligen dela ut 1-3 stipendier à 5 000 kr vardera till ungdomar/ledare i Sollentuna Södra Scoutkår, för deltagande i scoutarrangemang i utlandet alternativt deltagande i utbildningar i utlandet i syfte att utvecklas inom scoutverksamheten.
Ansökan görs skriftligt med en motivering av hur stipendiet ska användas.
Kårstyrelsen fattar beslut om vilka som ska få stipendier.
Du kan inte bli nominerad av andra och ansökan ska ske individuellt.
Ansökan skickas till senast den 19 november
Årets kårstämma är avklarad, Tack Karin som lotsade oss igenom dagordningens alla punkter, och Pelle som präntade ner alla beslut! Vi passar på och tackar Hanna, Elin, Gustav, Helene och Axel som slutar i kårstyrelsen efter ett eller flera års insats! Och Tack Valberedningen som ringt och ringt och pratat och pratat - och fyllt på över 100 funktionärsplatser! (Finns ett par vakanser kvar - för dig som inte hann tacka ja) Stort Lycka till, säger vi till Marijn (som fortsätter som kårordförande) och Linnea som blir vår nya vice kårordförande, och även till Vilma, Tage, Jonas, Joacim och Joel som är nyinvalda i Patrull Ugglan!
Passar även på att tacka alla funktionärer som jobbat för kårens bästa under året, samt säga Välkommen till alla våra nya funktionärer som valts in i våra olika arbetsgrupper detta nya spännande år! Medlemsregistret (SMED) ska nu vara uppdaterat med våra nya arbetsgrupper. Hör av dig till om det verkar ha blivit nåt knas ...
Kan samtidigt berätta att "Ugglan Hoar" skickas ut till alla KårfunktionärerLedareUtmanarscouterRoverscouter (KLUR) efter Patrull Ugglans (Kårstyrelsens) möten en gång i månaden, för att informera lite om vad som händer i kåren. Då och då kommer en extra "Uggla" flygande när det händer något lite extra spännande i kåren
På kårstämman bestämdes att vi ska bjuda in till ett extra möte onsdagen den 11 oktober kl 19 i Holken för att hantera frågor inför Birkas distriktsstämma (22/10). Vi söker även fler som vill åka på Distriktsstämman, se nedan! (Det här är inbjudan!)
Längre ner i detta mejl hittar du:
Härliga hösthälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona, konsulent i Holken
Silverboken/ Mickeljakten
Sollentunascouternas traditionella hösttävling gick av stapeln i strålande höstsol. Grattis till alla patruller som tävlade hem fina priser på alla grenar
Vårt distrikt Birka har Distriktsstämma söndagen den 22 oktober.
Kåren har rätt att skicka 16 ombud, och på listan just nu finns bara någon enstaka anmälan. Ta med ett par kompisar och åk och påverka vad som händer i vårt distrikt. Det kommer även gå bra att delta digitalt, om man har svårt att vara på plats i Upplands Väsby. Anmäl dig senast den 14 oktober på listan på Holkens anslagstavla, eller med ett mail till så skriver Mona upp dig!
Här hittar du all information, samt handlingar till Distriktsstämman: https://scoutkansliet.se/distriktsstamma-birka/
Ansvariga för Seglarskolan 2024 sökes
Information har skickats ut till kårens utmanare- och roverscouter den 29 september. Är du intresserad av att ansvara för seglarskolan 2024 så hittar du all information här nedan.
Vill du ansvara för kårens Seglarskola 2024 - dags att ansöka nu!
Kårens populära seglarskola söker 2-3 ansvariga ledare för sommaren 2024. (Övriga instruktörer kommer vi att söka senare i höst). Vi söker nu dig som har varit ledare för seglarskolan tidigare, gärna är över 18 år och gärna har körkort. (En person av våra SeglarskoleAdmin behöver vara över 18 år) I din ansökan vill vi att du berättar lite om dig själv, din tidigare erfarenhet av kårens seglarskola samt varför just Du ska få ansvara för nästa sommars seglarskola. Ansökan ska mejlas till senast 14 oktober 2023.
Nedan framgår vad kårstyrelsen tittar på vid anställning av SeglarskoleAdmin:
För att kunna anställas som seglaskoleadmin för kommande sommars seglarskola ska man ha varit ledare för seglarskolan tidigare. Minst en av de som anställs som admin ska vara över 18 år och gärna ha körkort. Ansökan ska mejlas till och sista ansökningsdag ska vara minst två veckor efter annonserna skickas/läggs ut.
Kårstyrelsen anställer seglarskoleadmin baserat på deras meriter och lämplighet. Det är meriterande att ha erfarenhet av seglarskolan, att ha varit ledare i kåren och att ha seglingsvana. Lämpligheten bedöms baserat på personens mognad, förmåga att organisera seglarskoleverksamheten och att leda övriga seglarskoleledare. Kårstyrelsen ska beakta att erfarenheter och kunskaper ska kunna föras vidare på ett effektivt sätt mellan åren. Därför är det bra om åtminstone en av de ansvariga har varit seglarskoleadmin tidigare och att åtminstone någon av de nya admin sannolikt vill fortsätta i samma roll nästa år. Kårstyrelsen får vid behov inhämta synpunkter från senaste sommarens admin vad gäller lämplig sammansättning av kommande sommars seglarskoleadmin.