- Hem
- Kåren
- Scout / Förälder
- Avdelningar
- Seglarskolan
- Läger
- Logga in / ut
- Sök
- SMED
Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.
Vårterminen går med en väldig fart och helgerna fylls med hajker i skog och på vatten!
Samtidigt som ledarna nu fyller i de sista strecken på närvarolistorna börjar Valberedningen kavla upp ärmarna inför kårstämman i september ☺ Vill du underlätta deras arbete lite så börja redan nu fundera på vad du vill bidra med nästa år - är du ledare har du förhoppningsvis berättat det genom att svara på "Ledarenkäten" som kårstyrelsen skickade ut häromveckan. Det är inte vilken enkät som helst - den ger styrelsen viktig info om hur ledarteamen har det, och hur vi ska planera inför höstterminen. Nästan alla ledare har fyllt i - har du missat går det bra att fylla i nu!
Vi kommer även - som varje år - behöva fylla på i våra arbetsgrupper, som till exempel Grangruppen, Valborgsgruppen, Isbanegruppen, IT-gruppen, Hustomtarna, Materielgruppen eller i någon av alla övriga grupper som alla gör ett fantastiskt arbete för att kårmaskineriet ska fungera smidigt!
Valberedningen når du via
Skriv en rad och berätta vad du vill göra nästa år - då blir de glada ❤
Dessutom är det här på tapeten just nu:
Önskar er alla en riktigt härlig helg
Soliga hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Terminsavslutning onsdag 7 juni kl 18.30-ca 20.00
Hela kåren har gemensam terminsavslutning och inbjudan kommer inom kort.
Sensuslistor
I samband med terminsavslutningen ska även vårens närvarolistor/ Sensuslistor slutsigneras. Är Du ansvarig för en av kårens Sensuslistor, men osäker på hur du ska fylla i/ om du gjort rätt - kontakta Mona innan du signerar så kikar vi tillsammans.
Jag kommer finnas på plats i samband med avslutningen för att svara på frågor! Eller ännu hellre - hör av dig nästa vecka, så har vi lite mer marginal
Seglarskolan har platser kvar vecka 31
Du som är ledare får gärna tipsa seglingssugna scouter om att vi har lediga platser kvar på seglarskolan vecka 31. All information finns på kårens hemsida www.sollentunasodra.se
Seglarskolan är öppen för alla födda 2009-2014.
Antalet platser är begränsat och anmälan räknas inte som komplett förrän anmälan och betalning mottagits. Kostnaden för en vecka är 2450 kronor och först till kvarn till platserna gäller
Anmälan sker via SMEDJAN (Anmälan är bindande). Tänk på att anmäla dig till ett arrangemang som innefattar ditt födelsedatum i titeln.
Du som inte är scout i Sollentuna Södra registrerar dig först som ”Icke-medlem”.
I och med att det nu är öppet vatten på Edsviken tackar vi Isbanegruppen för i år, och lämnar över stafettpinnen till Valborgsgruppen,
På senaste styrelsemötet pratade vi dessutom om:
Glad Påsk önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona
Valborg
Valborgsgruppen hälsar att förberedelserna är i full gång, och att Bemanningslistorna snart kommer till en inkorg nära dig.
Som vid alla Kårarrangemang behöver vi alla hjälpas åt med genomförandet - både scouter, föräldrar, ledare och funktionärer!
Det finns något för alla, och både innan, under och efter Valborg
Myror och sopor
Myrorna har flyttat in i Holken även denna vår, och det är viktigt att vi hjälps åt att hålla rent på golv och bänkar i köket, samt gå ut med matavfallspåsen varje kväll om vi lagt något i den (Nyckel till soptunnorna hänger i städskrubben och vid diskbänken i garaget)
Apropå sopor behöver vi bli ännu bättre på att sortera ut pappers-, plast-, glas-, och metallförpackningar och endast lägger restsopor i svarta sopsäcken.
Förpackningar får man gärna ta med till insamlingen mitt emot OK om det blir fullt i köket!
(Läggs de i gröna soptunnan får jag bannor av SEOM)
Ledarpusslet inför hösten
Det kan kännas långt bort, men Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) börjar så smått tänka på höstterminen - och ber dig fundera gärna på i vilken avdelning DU vill vara ledare i höst - så kan du svara snabbt när Ugglorna kommer och frågar ????
Kårens Arbetsgrupper
Våra Arbetsgrupper är ovärderliga för att få alla olika delar av kåren att fungera. Flera av våra Arbetsgrupper kommer behöva förstärkning med fler medlemmar till hösten, och ni som är ledare får jättegärna "fiska" lite bland föräldrarna och se vilka som är intresserade av hjälpa till med till exempel, Båtar, Materiel, Isbana, Valborg eller med Julgransförsäljning.
Under veckan har vi firat Thinking Day (liksom scouter runt hela världen) och vi tackar tisdagsavdelningarna som fixade programmet åt oss! Innan vi tar sportlov i Holken vill vi berätta lite om:
Bidrag till Kompassenmöte
Kårstyrelsen har beslutat återinföra ett "Kompassenbidrag" för att uppmuntra ledarteamen att träffas och få tid att lära känna varandra lite bättre än man kanske hinner under vanliga avdelningskvällar.
Syftet med Kompassenmötet är att stärka ledarteamet, det ska innehålla någon sorts teambuildingaktivitet och ersätts med 75 kr/ deltagare. Redovisas som ett vanligt utlägg kompletterat med beskrivning av aktiviteten och en deltagarlista.
Bidraget betalas ut en gång per verksamhetsår. (Och ja - det går att använda nu under våren, för innevarande år!)
KLUR-kväll söndag 14 maj
Vi vill gärna träffa alla ledare och funktionärer för en avslappnad eftermiddag/kväll i scoutingens tecken. Mer information kommer, men vik gärna datumet redan nu!
Ny kombinerad ledarutbildning 13-14 maj - Redo för sjön och Leda Scouting
Läs mer och anmäl dig via länken, kåren betalar som vanligt kursavgiften!
https://www.scouternasfolkhogskola.se/kurser-utbildningar/239/redo-fr-sjn-leda-scouting
Sommarläger - anmälan är öppen till 15 mars
Bifogar inbjudan igen, och har du några frågor så kontakta
Du loggar in med
1. Användarnamn = scoutens personnummer 12 siffror
2. Välj "Glömt lösenord"
3. Lösenord kommer till scoutens primära mejladress (antingen scoutens egen, eller någon av de föräldra-adresser vi har i kårens medlemsregister).
Seglarskolan
Inbjudan till seglarskolan kommer efter sportlovet, och kommer genomföras dessa veckor:
25 är för äventyrare (2008-2010)
26 är för spårare och upptäckare (2011-2014)
27 (2008-2014
31 (2008-2014)
33 (2008-2014)