Kommande i kårkalendern

24 Oct
Båtupptagning
Date Sun 8:00 - 9:00

Utmanare

1 Nov
Höstlov
Mon - Sun
14 Nov
Arbetsdag i Holken
Sun 13:00 - 16:00
27 Nov
7 Dec
Terminsavslutning
Tue 18:30 - 21:00
14 Jan

Planeringshelg inför...

17 Jan
Kompassenvecka
Mon - Thu

Obligatorisk för ledare,...

24 Jan
19 Nov
Lavinfara hajk
Sat 17:00 - Sun 13:00

Ugglan Hoar

Ugglan Hoar är kårstyrelsens löpande information till kåren.

Hej alla KLURiga!

Verksamheten i Holken är i full gång, och nu har även våra nya Bävrar haft sina första möten! Blåbärskursen lockade glädjande många deltagare, och imorgon blir det Sjögräskurs för alla som vill få en bra grund som sjöscoutledare. I kåren finns även scouter som hunnit segla mycket mer, och nu vill vi passa på att gratulera Sandor van der Sluijs Wollin som vunnit Junior-SM i 2-krona! Grattis, och väl seglat!

Kårstyrelsen har haft styrelsemöte, och bland mycket annat pratat om det här:

  • Kårstämma - motionera mera!
  • Coronarestriktioner - uppdatering
  • Ny ordning i garaget
  • Uthyrt i Holken på helgerna
  • Vi söker ansvariga för Seglarskola 2022

Härliga hösthälsningar från Holken!
önskar "Patrull Ugglan" (Kårstyrelsen) genom Mona i Holken

Kårstämma 28 september - motionera mera!
Den 28 september är det dags för Kårstämma i Holken, och vill du skicka in en motion med ditt bästa förbättringsförslag för kåren, så ska den finnas hos senast lördag 18/9.

Och vill du vara med i en arbetsgrupp som Valborgsgruppen, Isbanegruppen, Valberedningen eller Båtkommittén - eller någon annan rolig arbetsgrupp du sneglat på - hör av dig till

Coronarestriktioner
Den 29 september tar myndigheterna bort de flesta pandemirestriktionerna, men det betyder inte att smittan försvinner bums. I samband med det tar vi bort regeln om max två personer per rum inomhus i Holken. Samtidigt vill vi uppmuntra avdelningarna till fortsatt uteverksamhet så långt det bara är möjligt! Det har ju gått riktigt bra det senaste året! Vid de tillfällen då man verkligen behöver vara inomhus kanske man kan ta in en patrull i taget? Styrelsen vet att ni alla tänker ansvarsfullt och gör kloka val för just din avdelning ❤

Ny ordning i garaget
I höst försöker vi underlätta för avdelningarna genom att samla utrustning för "mat-aktiviteter" i garaget, i hyllan mot ytterväggen. Allt är inte helt klart än - men snart hittar ni alla bunkar, skärbrädor, slevar och vispar i lådor i garaget. Nytt är även ett kylskåp i garaget, där varje gren har sin egen hylla - och där det finns ketchup och senap till alla! Tanken är att ni ska slippa leta i kök och porslinsförråd (De sakerna ska INTE användas utomhus), och inte heller behöva fundera på var "allt" ska läggas tillbaka efter ert möte.Diska går det bra att göra i garaget, eller i diskbaljor utomhus (dessa finns också i hyllan!)

Det här innebär även att avdelningar som varit på hajk och hängt vindskydd/ pressar på tork behöver ta bort dem mycket snabbare än tidigare - senast måndag kväll efter hajken - för att det inte ska bli kaos. (Tid som behöver planeras in redan vid hajkplaneringen ?)

Det kommer en ordentlig instruktion till alla avdelningar så snart allt är klart i garaget - men nu är ni lite förvarnade!

Uthyrt i Holken på helgerna
Äntligen får vi börja hyra ut vår Holk till fester och kurser på helgerna, det är ett efterlängtat ekonomiskt tillskott till driften av Holken. MEN - det betyder att fredag kl 17 - söndag kl 16 kan Holken vara full med hyresgäster, och det är inte självklart att vi kan "dundra in" för planering och förberedelser som vi blivit vana det senaste året. I garaget och Ledarrummet på övervåningen har vi alltid "rätt" vara, men självklart gör vi alla vad vi kan för att inte störa våra hyresgäster! Kaffebryggare finns i pentryt på övervåningen.

Vill du ansvara för kårens Seglarskola 2022 - dags att ansöka nu!
Kårens populära seglarskola söker 2-3 ansvariga ledare för sommaren 2022. (Övriga instruktörer kommer vi att söka senare i höst). Vi söker nu dig som har varit ledare för seglarskolan tidigare, gärna är över 18 år och gärna har körkort. (En person av våra SeglarskoleAdmin behöver vara över 18 år). I din ansökan vill vi att du berättar lite om dig själv, din tidigare erfarenhet av kårens seglarskola samt varför just Du ska få ansvara för nästa sommars seglarskola. Ansökan ska mejlas till senast 30 september 2021.

Nedan framgår vad kårstyrelsen tittar på vid anställning av SeglarskoleAdmin:
För att kunna anställas som seglaskoleadmin för kommande sommars seglarskola ska man ha varit ledare för seglarskolan tidigare. Minst en av de som anställs som admin ska vara över 18 år och gärna ha körkort. Ansökan ska mejlas till och sista ansökningsdag ska vara minst två veckor efter annonserna skickas/läggs ut.

Kårstyrelsen anställer seglarskoleadmin baserat på deras meriter och lämplighet. Det är meriterande att ha erfarenhet av seglarskolan, att ha varit ledare i kåren och att ha seglingsvana. Lämpligheten bedöms baserat på personens mognad, förmåga att organisera seglarskoleverksamheten och att leda övriga seglarskoleledare. Kårstyrelsen ska beakta att erfarenheter och kunskaper ska kunna föras vidare på ett effektivt sätt mellan åren. Därför är det bra om åtminstone en av de ansvariga har varit seglarskoleadmin tidigare och att åtminstone någon av de nya admin sannolikt vill fortsätta i samma roll nästa år. Kårstyrelsen får vid behov inhämta synpunkter från senaste sommarens admin vad gäller lämplig sammansättning av kommande sommars seglarskoleadmin.

Attachments:
Download this file (Exempel på motion - glass.pdf)Exempel på motion[Exempel på motion]113 kB

Hej alla KLURiga!

Sommaren närmar sig med stormsteg, och vi har redan hunnit ha terminsavslutning i kåren. En avslutning som blev till fyra detta annorlunda år - vi skickar med ett stort tack till våra måndagsledare som höll fyra fantastiska lägerbål.

I samband med avslutningen hade vi även nöjet att få dela ut KLUR-stipendiet till Peter Schmidt! Tack för allt du gör för kåren och Grattis än en gång! Peter finns alltid där man behöver honom, och ställer alltid upp - för avdelningen, BK och kåren i stort! Nu ska han få uppleva för egen del - välkommen till "Gröna Spåret" och scouters land, Peter!

Vi vill också passa på att TACKA alla ledare och funktionärer som har ställt om men inte in - och levererat bra aktiviteter för alla våra scouter under ett utmanande år. Utan er blev det inget - så stort TACK för din insats ❤

Styrelsen har haft sitt juni-möte, och bland annat pratat om:

  • Lägerledarkurs 15 juni
  • Belastningsregisterutdrag
  • Höstens terminsprogram
  • Ledarsituationen inför hösten
  • Valberedningen
  • Inför hösten skulle framförallt Vikingarna (upptäckare) och Kängorna (Äventyrare) lite fler ledarkompisar - så om du vill vara ledare på torsdagar, hör av dig till Mona!

Nu önskar vi en riktigt skön sommar, så ses vi på sommarlägret, och sedan 21-22 augusti då det först är KLUR-dag i Skutan på lördagen, och sedan Planeringsdag för alla kårens ledare i Holken på söndagen.

Sommarsoliga hälsningar från Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Lägerledarkurs 15 juni
Redan ikväll är det lägerkurs vid Holken kl 19 - finns plats kvar om du glömt anmäla dig. Skicka ett mail till om du vill veta mer om hur det fungerar på läger och öva på att resa tält!

Belastningsregisterutdrag
Nya direktiv från Scouterna gör att vi nu vill se Belastningsregisterutdrag från alla KLUR över 15 år som jobbar nära våra scouter. Det gäller från och med sommarens läger.
Du beställer det via länken och visar sedan upp det för Mona i Holken.
https://polisen.se/siteassets/blanketter/polisens-blanketter-442-14.pdf

Utdraget visas sedan upp på höstens Planeringsdag (i första hand, går inte det så kontakta Mona för att hitta en tid).
Du som ska med på sommarlägret, och inte har visat upp det tidigare kan ta med det till Vindalsö. Men glöm det inte!

Höstens terminsprogram
Höstens preliminära terminsprogram finns här för alla som vill boka viktiga datum i sin kalender redan nu!

Ledarsituationen inför hösten
Vikingarna (upptäckare på torsdagar) behöver lite förstärkning i ledarteamet. Vill du vara med, eller vet någon som skulle passa - hör av dig till - ju förr dess bättre! Även Kängorna (äventyrare på torsdagar) skulle vilja ha lite fler ledare, gärna över 25 år - samma sak här - hör av dig till om du vill vara med!

Valberedningen
Vill Du göra något skoj i kåren men inte vara ledare på avdelning? Vi har massor med arbetsgrupper som gärna vill ha fler medlemmar - kontakta och berätta vad du helst vill bidra med!

Attachments:
Download this file (Preliminärt Terminsprogram HT 2021.pdf)Preliminärt Terminsprogram HT 2021[Preliminärt Terminsprogram HT 2021]185 kB

Hej alla KLURiga!

Valborgskassen blev en riktig succé, och vi vill passa på att tacka Valborgsgruppen som tänkte om och arbetade ihärdigt - 670 kassar var förbeställda, och ytterligare ett antal packades och såldes utanför Holken på Valborgsmässoafton :-) Utmanarnas livestreamade porslinskrossning blev även den succé - pengarna swishade in snabbare än utmanarna hann krossa tallrikar! Vi vill även rikta ett stort tack till Albin Haglund, utmanare i Norrsken, och även ung talesperson för Scouterna, som gjorde vår fantastiska Valborgsfilm - den finns fortfarande att se på kårens hemsida om du missat den. Albin har även fått Lokaltidningen att skriva om scouting och Valborgsfirandet fyra gånger senaste månaderna - bra jobbat!

Nu närmar vi oss terminsavslutning, och så småningom sommarläger. Om det, och en hel del annat pratade styrelsen på sitt senaste möte, mer om det nedan.

Vi har även utsett en ny Eskaderskeppare i kåren, Grattis Emil Sone!

  • Vårterminsavslutning - vi ändrar till alla veckans dagar - inte bara måndag 7/6
  • Ledarpusslet inför hösten
  • Önska dag inför hösten (för scouter som ska byta gren)
  • Belastningsregisterutdrag - nya regler - ska visas upp av alla ledare över 15 år
  • Sommarläger

Trevlig helg önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Vårterminsavslutning - kommer bli dagvis på grund av restriktionerna.
Måndag 7 juni - torsdag 10 juni - alltså inte enbart måndag som vi hade planerat tidigare. Ledsen för ändring i sista stund ... Måndagsavdelningarna planerar avslutningsprogrammet, som genomförs (av respektive ledarteam) på Valborgsängen. Måndagsgrupperna träffas på måndagen, tisdagsgrupperna på tisdagen och så vidare.

Ledarpussel inför höstterminen
Nu jobbar styrelsen som bäst med att pussla ihop höstens ledarteam. Om du inte har berättat för din KS-representant eller Mona i vilken avdelning du vill vara ledare i höst är det hög tid att göra det nu!

Önska dag inför hösten (för scouter som ska byta gren)
De scouter som ska byta gren efter sommaren kommer få ett mail med en länk till "önskelistan" inom de närmaste dagarna. Det är viktigt att scouterna fyller i sitt önskemål, även de som har föräldrar som är ledare (för den kopplingen syns inte för dem som gör "Uppflytten"). Scouter som inte önskat dag kommer att placeras i en avdelning där det finns plats (oberoende av vilken veckodag de har gått i år).

Belastningsregisterutdrag
Ska visas upp av ALLA över 15 år - från och med höstterminen. Ändrade regler hos Scouterna gör att kåren nu vill se Belastningsregisterutdrag från alla ledare och assistenter över 15 år och som är aktiva i barngrupp. (Alltså även av dig som "varit ledare i 100 år..."). Beställ under sommaren och visa upp på Planeringsdagen. Alla ledare som ska med på sommarlägret Kingdoms (och som inte har visat upp ett utdrag de senaste tre åren) behöver visa upp sitt registerutdrag innan lägret - vi återkommer med tidpunkt när det kan visas upp. Gärna under avslutningsveckan, beställ direkt så hinner du! Nytt är även att man ska förnya och visa upp sitt utdrag vart tredje år från och med i höst.
https://polisen.se/siteassets/blanketter/polisens-blanketter-442-14.pdf

Sommarläger på Vindalsö
Restriktionerna ser ut att lätta, och Scouternas rekommendation just nu säger att sommarläger kan arrangeras, om man planerar för att undvika smittspridning och ger förutsättningar för god handhygien. Lägerkommittén klurar på hur det ska gå till rent praktiskt, och återkommer med mer information så snart de kan.