Kårens Krisplan

Innehåll


Vad är en kris?

Följande är exempel på krissituationer:

  • En situation som är så allvarlig att räddningstjänsten (112 eller 11414) har kontaktats
  • En scout eller ledare riskerar att bli allvarligt skadad, antingen fysiskt eller psykiskt
  • En situation som riskerar att allvarligt skada kårens anseende
  • En välkänd ledare eller scout har avlidit (utanför scoutverksamheten)

Kriskontakter

Krisgrupp

Om du är osäker på om situationen är en kris ska du kontakta en myndig person i Kårstyrelsen. Ledare på plats är ansvariga för att hantera krissituationen tills dess att Krisgruppen kan kontaktas på ett säkert sätt.

Kontaktpersoner:

Krisgruppen består som utgångspunkt av:

  • Kårordföranden eller vice kårordförande
  • Kårens konsulent
  • Ytterligare en myndig kårstyrelseledamot
  • På hajk även: En avdelningsledare
  • På eskadersegling även: Ansvarig eskaderskeppare
  • På läger även: Lägerchef och Sjukvårdsansvarig

Inför större läger och kårarrangemang med minst 50 deltagare ska en Krisgrupp utses i förväg av arrangörerna. Denna Krisgrupp ska godkännas av kårstyrelsen.

Krisgruppens primära uppgift är att stötta ledare i en krissituation. Krisgruppen ansvarar också för att samordna informationsinhämtning och informationsspridning. Efter det akuta skedet ansvarar Krisgruppen för att se till att berörda personer får stöd och att hanteringen av krisen utvärderas.


Viktiga telefonnummer

OrganisationTelefonMer info
Scouternas jourberedskap+46 8 568 432 22Respons inom fyra timmar 8:00-18:00 och inom åtta timmar övrig tid. Under (inter-)nationella arrangemang i Scouternas regi, respons inom två timmar.
Sollentuna kommun Säkerhetschef+46 8 579 210 10Kommunens säkerhetschef kan också kalla in gruppen för psykiskt och socialt omhändertagande (POSOM-gruppen)
Barn- och ungdomspsykiatrisk mottagning, Sollentuna (BUP)Akut helgfri vardag 8-16: +46 8 123 531 40
Annan tid: +46 8 123 669 00
Hemsida

Vad ska jag göra vid en kris?

I krisplanen finns handlingsplaner för följande typer av kriser:

Akuta krissituationer (där 112 eller 11414 kontaktas):

Icke-akuta krissituationer:


Informationsinhämtning och informationsspridning

Krisgruppen ansvarar för att samordna informationsinhämtning och informationsspridning. Krisgruppen fördelar uppgiften att inhämta och sammanställa information mellan sig eller delegerar till ledare på plats. Krisgruppen utser en person i Krisgruppen som informerar inom scoutkåren (till medlemmar och vårdnadshavare). Vid behov ansvarar denna person också för att informera Scouternas riksorganisation. Eventuella kontakter med media hanteras av Scouterna centralt.

Alla har ansvar för att inte sprida information som ni inte vet är korrekt. Krisgruppen ska se till att vara tydlig med vilken information och budskap den vill förmedla. Om det finns information som krisgruppen inte är säker på, behöver den betona att det handlar om en osäker ögonblicksbild och att Krisgruppen jobbar på att få fram mer information.

Utan information uppstår rykten för att fylla en informationsbrist. Självklara saker är också information för den som inget vet. Till exempel: “Idag vårdas ingen på sjukhus som deltar i vårt läger”. Även om informationen är självklar för dem som har den, finns det ett stort värde för vårdnadshavare och andra kårmedlemmar som är hemma.


Efter det akuta skedet

Krisgruppen tar initiativ till att den som varit berörd/aktiv får det individuella stöd som den är i behov av. Kåren har endast begränsade möjligheter att ge stöd, men bör vägleda personer som varit berörda till lämpliga instanser.

Krisgruppen informerar kårmedlemmar och vårdnadshavare om situationen tillåter, i samråd med de närmast berörda, efter att krisen har hanterats. Det är viktigt att tänka igenom och vara tydlig med vad som är säker information och vad som fortfarande är osäker information.

Att göra efter det akuta skedet:

  • Om någon är allvarligt traumatiserad bör denne direkt stöttas till kontakt med professionell traumahantering (för kontakter, se avsnittet Krisstöd längst ner i detta dokument)
  • Krisledningen som har hanterat situationen ansvarar för uppföljning med inblandade ledare
  • Ett aktivt beslut om uppföljning tas i samband med den akuta krisens avslutande
  • Behövs uppföljning och för vem?
  • Vilka punkter behöver följas upp?
  • När ska uppföljning ske? Vem ansvarar för uppföljningen?
  • Utvärdera krishanteringen och dokumentera i en tillbudsrapport till Kårstyrelsen

Utvärdering Krishantering

Efter en kris ansvarar Kårordförande eller Vice Kårordförande för att utvärdera krisplanen efter det att den använts och dokumentera utvärderingen i en tillbudsrapport.

För att förbättra förebyggande och hantering av kriser i framtiden ska utvärderingen av hanteringen se till att besvara följande frågor:

  • Vad orsakade krisen?
  • Hur reagerade de inblandade?
  • Hur påverkade det som inträffade och efterföljande hantering verksamheten?
  • Hur rapporterades händelsen i media? (om relevant, bör noteras också om ingen information gick ut i media)
  • Hur arbetade krisorganisationen?

Hantering av krisplanen

Krisplanen ses över en gång om året när en ny Kårstyrelse bildas för att se till att namn, telefonnummer och andra uppgifter uppdateras om behov finns. Scoutkårens konsulent ansvarar för uppdateringen i samarbete med Kårordförande.

Spridning av krisplanen

  • Finns tillgänglig på hemsidan
  • Skickas ut i informationsmail efter uppdatering
  • Presenteras som information på planeringsdagar
  • Uppmärksammas genom möten med ledarteam
  • Finns tillgänglig i ledarpärmen
  • Diskuteras på Blåbärskursen

Hur ska vi agera i akuta krissituationer?

Akuta kriser är sådana där räddningstjänst eller polis tillkallas. Man har ringt 112 eller 114 14. Här finns några exempel på akuta kriser med punktlistor som ger stöd till vad som behöver göras.

Allvarlig sjukdom/skada/dödsfall under kårarrangemang

  • Kontakta räddningstjänsten (telefon 112)
  • Påbörja första hjälpen
  • Fördela uppgifterna på plats
    • Någon är kontaktperson för räddningstjänsten
    • Någon informerar Krisgruppen
    • Någon/några tar hand om övriga scouter
    • Någon avlägsnar nyfikna som inte är direkt inblandade i krissituationen
    • Någon samlar in information om läget och vad som hänt och skriver ner det
    • Någon ansvarar för att sprida information till de inblandade på plats
    • Någon åker med till sjukhus
  • Krisgruppens uppgifter
    • Informera de anhöriga om situationen
    • Informera Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan
    • Informera kårmedlemmar och övriga föräldrar/anhöriga stegvis, om situationen tillåter, med de närmast berörda först
    • Ta ett aktivt beslut om arrangemanget skall fortsätta eller avbrytas
    • Ta ett aktivt beslut om uppföljning i samband med den akuta krisens avslutande (se Efter det akuta skedet)
    • Om det finns intresse från media, hänvisa till Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan
  • Vid dödsfall
    • Informeras anhöriga av polisen
    • Överväger Krisgruppen tillsammans med Kårstyrelsen och de anhöriga, hur/om kåren deltar i begravningen
    • Hissar kåren flagga på halv stång i samband med dödstillfället samt begravningsdagen

Försvinnande under kårarrangemang

  • Bedöm hur länge det är rimligt att leta
  • Kortare tid för yngre scout än äldre
  • Kortare tid i stadsmiljö och längre tid i naturen
  • Kontakta räddningstjänsten (telefon 112)
  • Fördela uppgifterna på plats
    • Någon är kontaktperson för räddningstjänsten
    • Någon informerar Krisgruppen
    • Någon/några tar hand om övriga scouter
    • Någon avlägsnar nyfikna som inte är direkt inblandade i krissituationen
    • Någon samlar in information om läget och vad som hänt, inklusive klockslag, och skriver ner det
    • Någon ansvarar för att sprida information till de inblandade på plats
  • Krisgruppens uppgifter
    • Informera de anhöriga om situationen
    • Informera Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan
    • Informera kårmedlemmar och övriga föräldrar/anhöriga stegvis, om situationen tillåter, med de närmast berörda först
    • Ta ett aktivt beslut om arrangemanget skall fortsätta eller avbrytas
    • Ta ett aktivt beslut om uppföljning i samband med den akuta krisens avslutande (se Efter det akuta skedet)
    • Dokumentera händelseförloppet i korthet.
    • Om det finns intresse från media, hänvisa till Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan

Brand

  • Vid mindre brand, släck själv (och skriv tillbudsrapport när det är släckt)
  • Vid större brand, kontakta räddningstjänsten (telefon 112)
  • Fördela uppgifterna på plats
    • Någon/några utrymmer byggnaden
    • Någon ser till att alla rör sig mot uppsamlingsplatsen
    • Någon står vid uppsamlingsplatsen och tar hand om scouterna när det kommer dit
    • Någon är kontaktperson för räddningstjänsten
    • Någon informerar Krisgruppen
    • Någon avlägsnar nyfikna som inte är direkt inblandade i krissituationen
    • Någon samlar in information om läget och vad som hänt och skriver ner det
    • Någon ansvarar för att sprida information till de inblandade på plats
  • Krisgruppens uppgifter
    • Informera Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan
    • Informera de anhöriga om situationen
    • Informera kårmedlemmar och övriga föräldrar/anhöriga stegvis, om situationen tillåter, med de närmast berörda först
    • Ta ett aktivt beslut om arrangemanget skall fortsätta eller avbrytas
    • Ta ett aktivt beslut om uppföljning tas i samband med den akuta krisens avslutande (se Efter det akuta skedet)

Akut hot eller pågående våld mot deltagare eller ledare

  • Se till att alla inblandade är i säkerhet
  • Kontakta räddningstjänsten (telefon 112) om/när det är säkert att göra det
  • Informera Krisgruppen när det är säkert att göra det
  • Försök hindra spridning via sociala medier
  • Krisgruppens uppgifter
    • Informera Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan
    • Informera kårmedlemmar och övriga föräldrar/anhöriga stegvis, om situationen tillåter, med de närmast berörda först
    • Gör en polisanmälan
    • Ta ett aktivt beslut om arrangemanget skall fortsätta eller avbrytas
    • Ta ett aktivt beslut om uppföljning tas i samband med den akuta krisens avslutande (se Efter det akuta skedet)

Hur ska vi agera i andra krissituationer?

Övergrepp under kårarrangemang eller scoutverksamhet

När ledare får reda på att ett misstänkt övergrepp har skett följs punkterna i detta avsnitt. Misstänkta övergrepp kan handla om sexuella övergrepp, misshandel, allvarliga kränkningar, mm.

  • Fördela uppgifterna på plats
    • Någon informerar Krisgruppen
    • Någon samlar in information om läget och vad som hänt och skriver ner det
    • Någon/några tar hand om övriga scouter
    • Någon avlägsnar nyfikna som inte är direkt inblandade i krissituationen
    • Någon ansvarar för att sprida information till de inblandade på plats
  • Krisgruppens uppgifter
    • Informera de anhöriga om situationen
    • Informera Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan
    • Informera kårmedlemmar och övriga föräldrar/anhöriga stegvis, om situationen tillåter, med de närmast berörda först
    • Ta ett aktivt beslut om arrangemanget skall fortsätta eller avbrytas
    • Ta ett aktivt beslut om uppföljning i samband med den akuta krisens avslutande (se Efter det akuta skedet)
    • Bestäm vem som ska kontakta räddningstjänsten (telefon 112) eller polisen (telefon 114 14) om det är lämpligt eller vid misstanke om brottslig handling
  • Om det finns intresse från media, hänvisa till Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan

Dödsfall eller allvarlig skada utanför kårarrangemang

Ibland händer det att någon av våra scouter eller kårfunktionärer råkar ut för något allvarligt utanför vår verksamhet. Även då händelsen inte är direkt knuten till verksamheten kan den påverka en eller flera av våra medlemmar. Beslut om åtgärder tas av krisledningen i samråd med representanter för aktuell avdelning/arbetsgrupp.

  • Någon informerar Krisgruppen
  • Krisgruppens uppgifter
    • Ta kontakt med anhöriga för att orientera sig om situationen och visa kårens deltagande.
    • Informera kårmedlemmar och övriga föräldrar/anhöriga stegvis, om situationen tillåter, med de närmast berörda först
    • Ta ett aktivt beslut om uppföljning i samband med den akuta krisens avslutande (se Efter det akuta skedet)
  • Vid dödsfall
    • Överväger Krisgruppen tillsammans med Kårstyrelsen och de anhöriga, hur/om kåren deltar i begravningen
    • Flaggar kåren vid dödstillfället samt på begravningsdagen

En situation som riskerar att allvarligt skada kårens anseende

Exempel på sådana situationer kan vara:

  • större sjukdomsutbrott i samband med scoutevenemang
  • scouter som uppträder olämpligt när de representerar kåren
  • allvarliga kränkningar av/mot scouter
  • aktiviteter i sociala medier
  • andra incidenter som bedöms kunna skada kårens anseende
  • Någon kontaktar Krisgruppen för hjälp att bedöma situationen
  • Krisgruppens uppgifter
  • (Vid behov) Informera anhöriga om situationen
  • (Vid behov) Informera Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan
  • (Vid behov) Informera kårmedlemmar och övriga föräldrar/anhöriga stegvis, om situationen tillåter, med de närmast berörda först
  • Ta ett aktivt beslut om uppföljning i samband med den akuta krisens avslutande (se Efter det akuta skedet)
  • Om det finns intresse från media, hänvisa till Scouternas jourberedskap. Se avsnitt Viktiga telefonnummer ovan

Allvarlig incident som hade kunnat leda till allvarlig skada

  • Ledare, kårfunktionär eller scout informerar Krisgruppen
  • Krisgruppens uppgifter
  • Ta kontakt med vårdnadshavare för att informera om situationen
  • Stäm av med inblandade ledare och kårfunktionärer om behov av krisstöd
  • Se över rutiner för att förebygga att liknande incidenter inträffar framöver
  • Ta ett aktivt beslut om uppföljning i samband med den akuta krisens avslutande (se Efter det akuta skedet)
  • Stöd till scouterna ges på plats av ansvariga ledare som känner scouterna. Därefter tar vårdnadshavare över ansvaret

Krisstöd

Scouterna är en ideell verksamhet och vårt ansvar för krisstöd är begränsat. Med det sagt vill vi, och kommer vi försöka stötta våra medlemmar i kris.

Stöd vid traumahantering

  • Om någon är allvarligt traumatiserad bör denne direkt stöttas till kontakt med professionell traumahantering
  • Vägleda personer till stöd genom att tipsa om eller ta kontakt med instanserna i tabellen nedan

Stöd vid sorgearbetet

Det är bra att veta att sorgearbetet är en normal och nödvändig process. Acceptera att alla har sitt eget sätt att sörja.

  • Det är viktigt att vara tillsammans med de sörjande och inte lösa deras problem
  • Det är också viktigt att erkänna andras smärta, lära sig gå in i den och inte försöka avlägsna den
  • Lyssna till vad de sörjande berättar
  • Låt de upprepa sig, gång på gång
  • Tala så lite som möjligt och undvik varje försök till tröst som innebär ett förringande av förlusten
  • Uppmuntra de som har en gemensam sorg, att dela den med varandra om de kan

Minnesstund

  • Krisgruppen beslutar om minnesstund tillsammans med anhöriga och i samråd med Kårstyrelsen
  • Arrangemanget genomförs i enlighet med önskemål från de anhöriga
  • Inslag som kan finnas med vid minnesstund
    • foton på den avlidne
    • minnesbok
    • ljus
    • musik

Stödresurser vid bearbetning av trauma eller sorg

OrganisationTelefonMer info
Gruppen för psykiskt och socialt omhändertagande (POSOM-gruppen)POSOM kan kallas in direkt av räddningsledare, polisinsatschef eller kommunens säkerhetschef (+46 8 579 210 10)POSOM-gruppen hjälper till vid kris
Socialkontoret08-579 212 39 (måndag-fredag; kl. 8-16)
BRIS (barnens rätt i samhället)Stödlinjen för barn: 116 111www.bris.se
Även vuxna kan kontakta Bris vid frågor och funderingar som rör barn och unga.
Sollentuna församling08–505 513 00
För jourhavande präst, ring 112
Samtal med diakon, präst, terapeut eller familjerådgivare; sorgegrupper

Referenser

  • Till tidigare versioner av Sollentuna Södra Scoutkårs Krisplan har Svenska Scoutrådets dokument “Att skriva en krisplan” använts. Det verkar tyvärr inte längre vara tillgänglig på Scouternas webbplats.
  • Väsby skola – krisplan
  • Ledarpärmen – Sollentuna Södra Scoutkår
  • Tillbudsrapport – Sollentuna Södra Scoutkår:
  • Tillbudsrapport Personskada
  • Tillbudsrapport Byggnad (används även för skada på båtar och materiel)
  • Vägledning för tillfällig förläggning – Brandkåren Attunda
  • Säkerhetsbestämmelser vid sjöverksamhet – Sollentuna Södra Scoutkår
  • Revision 8
  • Scoutsäkert – Svenska Scoutförbundet
  • Reviderad version 2000
  • Säker scout – Scouterna
  • Version 3 2024; Finns även i ledarpärmen
  • Trygga möten – Scouterna