Ugglan Hoar i Mars 2025

Hej alla KLURiga!

Vårsolen värmer gott, och längtan efter hajker och segling blir allt större! Seglarskolan är så gott som fullbokad ⛵, Holken glänser efter helgens Arbetsdag och snart är det dags att ladda för Valborgsfirandet 🔥!

Innan allt fokus hamnar på ”Valborg” vill vi i ”Patrull Ugglan” (Kårstyrelsen) berätta lite om:

  • Förskolans saker – inomhus och utomhus
  • KLUR-hajk 10-11 maj
  • KLUR-kväll – söndag 18 maj
  • Bokning av hajkutrustning
  • Scoutsigill-stämplar
  • Sommarläger
  • Ledarplanering inför höstterminen
  • Psykisk livräddning för scoutledare

Ha det så fint i vårsolen önskar Patrull Ugglan (Kårstyrelsen) genom Mona

Förskolans saker – inomhus och utomhus

Det har tyvärr blivit dags att påminna våra scouter om att inte röra förskolans saker – varken inne eller ute. Inomhus har det på sistone försvunnit bilder från Lillholkens väggar – bland annat laminerade bilder på förskolebarnen från ”Födelsedagskalendern”. Det går bra att lämna tillbaka bilderna i Monas brevlåda! (Det här tror vi främst berör äventyrare och eventuellt utmanare.)

Det är inte heller okej att springa PÅ/ ÖVER förskolans bord utomhus! 

Förskolebarnen sitter vid borden och äter, och personalen ska inte behöva torka fotspår och sand från borden varje dag…

Så – berätta för era scouter att när vi leker ”Husknuten” och andra lekar så springer man på marken – inte på borden! (Detta är sannolikt framförallt riktat mot yngre scouter.)

KLUR-hajk

10-11/5 – hajk för alla KLURiga – inbjudan bifogas och anmälan är öppen

Tänk – en hajk där vi ledare får åka med och vara deltagare – lyxigt 😇

KLUR kväll

Söndagen den 18 maj är det dags för vårens KLUR kväll! Vi samlas vid Holken kl 16.30 och

bjuder på ett riktigt scoutmöte för alla KLURiga som vill vara med. Middag ingår i mötet eftersom vi håller på till kl 19. För att ha koll på hur mycket vi behöver förbereda vill vi gärna att du anmäler dig genom det här formuläret: https://forms.gle/uwkCZvYegAda4CtVA

Bokning av hajkutrustning

Hajksäsongen närmar sig med stormsteg, och Mona börjar få frågor om hur man bokar hajkutrustning. Vi har inget bokningssystem, men logga in på hemsidan, välj KLUR i menyn och skriv in hajken i ”Hajkplaneringskalendern”.

Skriv avdelningens namn, och i ”beskrivningsrutan” skriver ni hur många tält (samt vilken sort), stormkök och vad det nu kan vara som ni behöver. 

Sedan får ni helt enkelt prata ihop er med övriga avdelningar som planerar hajk samma helg, och tillsammans fördela kårens resurser på bästa sätt ⛺⛺⛺

Scoutsigill-stämplar

Vi har köpt in jättefina sigillstämplar (se bifogad bild) som passar utmärkt för ”Bäst i Scout” – eller närhelst något papper/ kuvert behöver förseglas 💌

De finns hos Mona – säg till om ni vill låna!

Ledarplanering inför höstterminen

Kårstyrelsen börjar så smått lägga höstens Ledarpussel – och om Du redan nu vet vad du vill göra i höst får du gärna kontakta din KS-representant, eller skicka ett mejl till Mona info@sollentunasodra.se och berätta!

Sommarens scoutläger 

Information om sommarens Vilda Västern-läger finns i Scoutnet, men finns även bifogad.

Länk till anmälan:

Vilda Västern Läger 2025

Visst ses vi på sommarlägret ☀️⛺🛶🤠⚜️

Psykisk livräddning för scoutledare

Scouterna och Sensus bjuder in scoutledare till en interaktiv föreläsning via Teams. Lär dig mer om att förebygga självmord och hur du kan göra skillnad genom att våga fråga och lyssna.

Workshoppen erbjuds kostnadsfritt genom samarbete mellan organisationerna SPIV- Suicidprevention i Väst, Scouterna och Sensus studieförbund. Om du har frågor eller önskemål kring föreläsningar för er scoutkår eller distrikt kontakta emmy.qvil@sensus.se eller malin.wallen@scouterna.se

6/4: Anmälan till Psykisk livräddning för scoutledare 6/4

15/5: Anmälan till Psykisk livräddning för scoutledare 15/5
_______________________________________________
Klur mailing lista på sollentunasodra.se
Klur@sollentunasodra.se